Cartile unor vremuri zbuciumate

  • Recomandă articolul
Din volume de poezie se fac spectacole de teatru; din romane se fac filme; dramatizarile (desi e adevarat ca proza romaneasca de azi nu-i prea tenteaza pe regizorii de teatru) si ecranizarile sint o practica de uz curent de transfer interdisciplinar – pe de o parte, tine de o „democratizare“ la nivel global a literaturii, pe de alta parte, la noi, fictiunea literara e adeseori chemata sa suplineasca lipsa unei culturi dinamice a dramaturgiei si scenaristicii. Istoric, recursul artelor spectacolului la literatura are, in Romania, o consistenta motivatie politica (printre altele, un roman publicat era deja trecut prin filtrul cenzurii, spre deosebire de o piesa de teatru montata in premiera). Exista precedente de succes (exista si esecuri, evident, dar mai putin interesante): Dimineata pierduta a Gabrielei Adamesteanu, pus in scena de Catalina Buzoianu, la Bulandra, sau, in film, un Felix si Otilia. Tentatia rescrierii intr-un alt limbaj artistic a literaturii noi capata insa ratiuni cumva mai complexe cind e vorba, intr-o cultura in plin proces de dezinhibare politica, tematica, stilistica (ordinea si asocierea acestor adjective nu e intimplatoare), de ecranizarea unui roman ca Legaturi bolnavicioase al Ceciliei Stefanescu, un exemplu atit de recent, incit filmul lui Tudor Giurgiu nici nu […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }