Cioran, Ceauşescu şi revoluţia naţională în România

  • Recomandă articolul
A existat în România secolului trecut o voinţă de istorie, la fel ca-n toată lumea occidentală. Diferenţa faţă de această lume a fost însă foarte importantă: însăşi voinţa de istorie era o sensibilitate de import. Nu cred că e vorba despre o incapacitate românească de a propune ceva propriu. Pur şi simplu, noi urmăm mereu altora şi nu apucăm să vrem decît obiecte existente deja pe piaţa dorinţelor. Obiectul pe care-l am în vedere acum este revoluţia. În România n-au existat revoluţii. Comunismul a fost impus din exterior, iar aclimatizarea lui în conformitate cu posibilităţile noastre de a intra în istorie, la sfîrşitul domniei lui Gheorghiu-Dej şi în prima perioadă a lui Nicolae Ceauşescu, a fost superficială şi circumstanţială. În 1989 nu a fost o revoluţie: mai degrabă, o revoltă pregătită în parte din exterior, în parte dinăuntru, care nu inaugura nimic, ci viza sincronizarea cu democratizarea în curs în blocul est-european, pe de o parte, iar pe de alta, resuscitarea unui trecut în bună parte uitat şi imaginat: cel al unei aşa-zise Românii prospere, democratice, occidentale, din interbelic.   1936: istorie, antisemitism, revoluţie      De aceea, mă întorc la unul dintre ultimii ani interbelici, 1936. Este anul în care […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.