Cît de contemporană este arta contemporană? (III)

  • Recomandă articolul
Modernitatea a adus în ecuația cu trei factori despre care am vorbit în primul episod – artistul, opera de artă, publicul – un al patrulea, ce aparent poate fi asimilat audienței, dar ale cărei caracteristici determină o poziție independentă, de mare influență, asupra celorlalți: muzeul. Primele muzee au apărut în preajma Revoluției franceze, fiind rezultatul nu atît al noilor orientări aflate sub deviza Liberté‑Ega­lité-Fraternité, cît al idealurilor Iluminis­mului, așa cum a fost cazul muzeului deschis la Sibiu de baronul Brukenthal. Spre deosebire de muzee precum acestea, care tezaurizau operele de artă ale epocilor trecute, muzeele care urmau să devină o vitrină a timpului prezent au apărut cu aproape un secol mai tîrziu. Folosim pentru detalii ale acestei evoluții datele furnizate de Francesco Poli, în lucrarea citată în articolele anterioare, Il sistema dell’arte contemporanea. De exemplu, în Franța, chiar din anul 1818, s-a deschis Le musée des artistes vivants, unde erau expuse lucrările achiziționate la saloanele oficiale, a cărui misiune a fost continuată de Musée du Luxembourg, deschis în anul 1886. Muzeul Stedelijk, din Amsterdam, s-a deschis în anul 1895 și a început să expună lucrări cubiste, expresioniste, abstracte și constructiviste, încă din primele decenii ale secolului al XX‑lea. În anii […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12868 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }