Cîteva banalităţi despre Albert Camus

  • Recomandă articolul
Există cîteva constante Camus despre care s-a vorbit mai puţin sau deformat. Înainte de 1990, Camus era strict doar un „scriitor“ – autor de romane, nuvele, piese de teatru şi eseu filozofic. Acum, în România vulgatei anticomuniste, este un moderat antistîngist. Nu strică, aşa stînd lucrurile, să zăbovim asupra lui pornind de la propriile sale luări de poziţii. Albert Camus e un singuratic. Îi plăcea să fie singur, dar cînd scria, o făcea mereu pentru cei mai mulţi. Primul paradox: un solitar care iubeşte muncitorii. Maeştri. Camus este un mare pascalian. Citiţi: „Literatură. A nu avea încredere în acest cuvînt. A nu-l pronunţa prea repede. Dacă am înlătura literatura din textele marilor scriitori, am înlătura probabil ceea ce le este mai personal. Literatură = nostalgie. Omul superior al lui Nietzsche, prăpastia la Dostoievski, actul gratuit la Gide etc. etc.“ (Carnete II, Caiet IV, august 1942). „Pascal, cel mai mare dintre toţi, ieri şi astăzi“. (Carnete III, Caiet VIII, 1956). Pascal spune da, Nietzsche spune nu. Între ei, Camus a încercat să-şi ţină echilibrul în plină Istorie.   Istorie şi poetică. Nu-l poţi înţelege dacă nu-i legi scrierile de istoria europeană pe care a trăit-o: „Un eseu despre Franţa, mulţi ani […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }