Cum se face o porcărie (V)

  • Recomandă articolul
De ce toată această discuţie despre trecutul unor semeni, aflaţi printre noi sau deja morţi? Ce mai contează astăzi cum s-au comportat pe vremuri Dumitru Radu Popescu, Ştefan Aug. Doinaş, Mircea Iorgulescu, Paul Goma, Alexandru Vişinescu, Ion Iliescu – ca să dau o listă cît mai eclectică? Răspunsurile la astfel de întrebări ar trebui să fie clare la începutul oricărei dezbateri privind colaboraţionismul. Dar nu sînt, şi nici nu prea văd lumina zilei în polemicile de spre colaboraţionism. De ce privim spre trecut? În majoritatea culturilor, există obligaţia de a a-ţi aduce aminte. Ea poate alimenta teme mai abstracte (memoria permite umanităţii dialogul peste timpuri) sau i se dă o raţiune pragmatică: îţi aminteşti răul pentru ca el să nu se mai repete. Iată şi o idee în proximitatea celor anterioare: „Necunoaşterea trecutului şi nediscutarea colaborării poate produce o adîncă neîncredere între oameni şi mefienţă faţă de noile autorităţi. Îi vor lua locul stereotipiile şi căutarea ţapilor ispăşitori, care pot ţine captivă o societate ce nu-şi asumă responsabilităţile …“  (1.) Prin memorie, indivizii se integrează în comunitate, fie ea familie, trib sau naţiune. Fără memorie nu poate exista comunitatea ca unitate fondată pe relaţiile etice între membrii ei  (2.) Dacă, […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.