de-clic(k)/atelier deschis. Globalizare, planeta- rizare, traducere

  • Recomandă articolul
Într-o foarte recentă și foarte frumoasă carte intitulată La Cage des méridiens. La littérature et l’art contemporain face à la globalisation (Cușca meridianelor. Literatura și arta contemporană față cu globalizarea, Paris, Minuit, 2016), Bertrand Westphal, teoretician și practician al „geocriticii“, pornind de la un vers profetic, din 1914 deja, al lui Blaise Cendrars („Je tourne dans la cage des méridiens comme un écureuil dans la sienne“: „Mă învîrt în cușca meridianelor la fel ca o veverița în cușca ei“) – și printr-un gest rarissim, în sine cu valoare de manifest, care alătură trans-medial, într-o încercare de înțelegere care trebuie să facă pasul decisiv tocmai spre generalizarea culturală a paradigmei traducerii, literatura și artele vizuale –, afirmă că, dacă vrem să mai putem vorbi, în cazul umanității, de o lume, trebuie să contrăm extinderea și continuarea paradigmei globalizării, atît din punct de vedere istoric (ca o continuare post-imperialistă a imperialismului și post-colonială a colonialismului a ceea ce teoreticienii decolonizării numesc „situație colonială“), cît și din punct de vedere tipologic (ca o extindere a canonului occidental, de pildă prin așa-numita World Literature), și nu o putem face decît printr‑o afirmare a contra-paradigmei planetarizării: Planetă contra Glob, pentru Lume. La rîndul ei, însă, […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12887 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }