DE-CLIC(K)/ATELIER DESCHIS. Teroarea Sensului: fundamentalism(e) contra democraţie
- 11-12-2015
- Nr. 802
-
Bogdan GHIU
- Rubrici
- 2 Comentarii
Ne plîngem (cel mai) adesea de haos, de lipsa de semnificaţie a evenimentelor actualităţii şi mai ales de lipsa legăturii dintre ele, deci de lipsa de coerenţă a actualităţii, cînd, de fapt, tocmai de asta ar trebui în primul rînd să ne temem. Cînd evenimentele, „faptele“, încep să se alinieze şi să-şi răspundă, să comunice într-un fel sau altul, înseamnă că sîntem aproape pierduţi, deja pierduţi, ca şi pierduţi. Cînd actualitatea „face sens“ sau „se leagă“, sîntem deja cu minţile şi cu mîinile legate în faţa ei. Nu trebuie să ne dorim să „înţelegem“ prea mult actualitatea, realitatea. Şi cu atît mai puţin ca acestea să se ofere gata interpretate, gata descifrate, cu semnificaţia la vedere, în bandulieră. Cînd un element al actualităţii se explică sau ni se pare că poate fi explicat simplu, evident, printr-un alt element al actualităţii din acelaşi plan, ceva nu este în regulă: ori noi, cu proiecţiile noastre şi cu dorinţa/voinţa noastră de claritate şi de cauzalitate liniară, ori realitatea, care s-a detracat atît de mult, poate ajunge să fie în asemenea măsură de „out of joint“, de „scoasă din ţîţîni“, încît pare a ne vorbi de la sine, clar şi distinct. Cînd realitatea îşi […]
Tare nedumerit sînt ce-o fi vrînd să zică termenul ăsta ultratehnocrat: DE-CLIC(K)/ATELIER DESCHIS
Domnul Bogdan Ghiu propune o hermeneutică postmodernistă, pavăză teoretică a democraţiei. În această logică, evident că are dreptate: cele două fundamentalisme evocate şi altele imaginabile se nasc în democraţie şi vor explicit să o suprime. Singura problemă rămâne, totuşi, nevoia de sens a omului; dând la o parte ispita monoteismului semantic, generator de fundamentalism, care să fie rostul omului pe Pământ: să consume până crapă, să elogieze grozăvia selecţiei naturale, care operează în societatea omenească mai ceva decât în lumea pur biologică, să se extazieze de statutul de sclav al sistemului, să strângă averi pentru a le lăsa moştenire urmaşilor? Câtă vreme poliţia gândirii sau Big Brother nu-i vor extirpa omului spiritul critic şi nevoia de a medita asupra ,,blestematelor chestiuni insolubile”, tema sensului existenţial va rămâne una definitorie pentru ,,fiinţa bipedă şi ingrată” numită om. Ereditatea negativă acumulată în istorie are o finalitate dilematică, alternativă: fie antica vină tragică, fie iudeo-creştinul păcat originar… Tertium non datur, dacă Occidentul a însemnat ori mai înseamnă ceva.