Într-o lume din ce în ce mai tentată de radicalism şi conservatorism şi tot mai refractară la aplicarea în practică a principiilor democraţiei, locul femeilor în politică este un bun indicator al rezilienţei faţă de aşa-numitul „iliberalism“, care pare să ispitească societăţile europene, cu accente ceva mai puternice în Estul continentului. Ipoteza care a stat la originea acestor rînduri ia în considerare existenţa unei relaţii directe între participarea femeilor în viaţa politică şi socială şi rezistenţa la tendinţele antidemocratice actuale. Şi, chiar dacă nu se poate reduce doar la reprezentarea politică a femeilor, rezilienţa democratică nu poate exclude teme societale direct legate de problematica reprezentării femeilor, precum disputa dintre tendinţele pro choice şi pro life, poziţia faţă de căsătoria pentru toţi sau problema generală a locului şi rolului statului în societate.
Conform datelor Uniunii Interparlamentare, România se află pe locul 99 cu 13,7% reprezentare a femeilor în prima cameră, loc pe care îl împarte cu Guineea Bissau, dar după Somalia (13.8%) şi înaintea Rusiei (13.6%). Dacă ne uităm însă la reprezentarea femeilor în a doua cameră, Rusia, cu 17;7%, stă mult mai bine decît ţara noastră. Spre comparaţie, Suedia ajunge la o reprezentare de 43,6%, Finlanda la 41,5%, Islanda 41,3%, Spania 41,1%, Norvegia 39,6%, iar Belgia, 39,3%. Iar în Europa Centrală şi de Est, Slovenia atinge 36.7%, Serbia 34%, Polonia 27,4%, Moldova 21,8%, Bulgaria 20,4%, Slovacia 18,7%, Cehia 18,5%, iar Croaţia 15,2%. Doar Ungaria se află după România – cu 10,1%. Apare ca o evidenţă faptul că ţările care au aderat în ultima vreme la aşa-numita democraţie „iliberală“, în primul rînd Ungaria şi Polonia, dar nu sînt prea departe nici Slovacia şi Cehia şi – mai nou – Croaţia, nu dau femeilor un spaţiu prea larg de manifestare politică. Şi cum România se află în aceeaşi zonă, situaţia nu pare deloc încurajatoare.
Că feminizarea politicii presupune o schimbare, ba chiar o reformă a acesteia, în sensul unui accent mult mai important pus pe cooperare în raport cu ceea ce numim conflict, este o evidenţă statistică. Acolo unde femeile joacă un rol important, politica este orientată spre rezolvarea, iar nu spre amplificarea problemelor sociale. Prezenţa reală şi liberă a femeilor în politică este un fin mecanism de control al politicii. Cum se face că în fosta Europă comunistă nu modelul scandinav de democraţie, ci tocmai democraţia aşa-zis „iliberală“ a devenit un reper? Să fie, oare, doar meritul lui Viktor Orbán? Sigur, liderul maghiar a reuşit, prin promovarea termenului, să-i dea drept de cetate în dezbaterea publică, dar nu a făcut decît să ofere un camuflaj pentru tendinţele antidemocratice pe care liderii cu vederi deschis antioccidentale din Est, cu sau fără implicarea Rusiei, le susţin. Pentru că democraţiile nu pot fi „iliberale“! Ele nu pot neglija apărarea drepturilor omului şi protecţia minorităţilor!
Pentru creatorul noţiunii – cunoscutul jurnalist american Fareed Zakaria, care lansa formula într-un articol din 1997, din Foreign Affairs – „democraţia iliberală“ era mai degrabă un sinonim pentru populismele şi dictaturile militare care erau „legitimate“ prin vot. Şi, desigur, şi guvernul Viktor Orbán şi cel condus din umbră de Jaroslaw Kaczyński au fost alese în urma unor alegeri libere şi relativ corecte. Dar votul nu este decît un instrument. iar simpla sa prezenţă nu este o dovadă a democraţiei! De fapt, în demonstraţia sa, Fareed Zakaria era mai degrabă interesat să demonstreze rolul decisiv pe care Statele Unite ar urma să-l aibă în susţinerea proceselor de democratizare a lumii. Astăzi, privind retrospectiv, putem constata cît de eronată a fost predicţia sa!
Astăzi, în faţa unei Uniuni Europene dezorientate de inconsecvenţa şi cabotinismul liderilor statelor membre, o politiciană a dovedit că este singura care poate menţine standardele europene: Angela Merkel. Acolo unde „iliberalii“ fac apel la popor împotriva democraţiei (a se vedea referendumul propus de Orbán împotriva relocării refugiaţilor), Angela Merkel a rezistat unor presiuni imense. În acest sens, comparaţia dintre cele două democraţii „iliberale“ central-europene, Ungaria şi Polonia, este interesantă şi din perspectiva evaluării capacităţii de rezilienţă democratică a României. Pe de o parte, aşa cum constatăm şi la noi, legitimarea guvernelor Orbán şi Beata Szydło (condus, în fapt, de Jaroslaw Kaczyński) se realizează în jurul aceloraşi critici, ce vizează schimbările de regim din 1989. Şi PiS-ul polonez şi Fidesz-ul maghiar vor să schimbe fundamentele constituţionale ale regimului instaurat în 1989, pe care le consideră prea liberale, adică infestate de un fel de comunism latent. Din acest motiv se şi declară democraţii „iliberale“, căci nu recunosc caracterul atemporal al elementului constituţional, esenţial într-o viziune liberală asupra democraţiei. Pentru „iliberalii“ de la Varşovia şi Budapesta, schimbările din 1989 au fost minimale, şi abia (re)venirea lor la putere ar asigura, într-un fel, triumful „Revoluţiei“.
Există însă şi diferenţe între instalarea democraţiei „iliberale“ la Varşovia sau la Budapesta; reacţia diferită a societăţii civile. În Ungaria, societatea civilă a fost hipnotizată de demantelarea democraţiei, pe cîtă vreme, în Polonia, aceasta a reacţionat imediat. Un ultim exemplu, din şirul manifestaţiilor care au început în noiembrie 2015, în Polonia, este protestul de sîmbătă, 26 februarie, de la Varşovia, unde aproape 20.000 de polonezi au protestat nu doar pentru a-şi manifesta dezacordul faţă de deriva liberticidă şi xenofobă a guvernului, ci şi contra încercării de a-l compromite pe Lech Walesa, liderul istoric al Solidarităţii şi conducătorul grevelor de la Gdansk din 1980. Privind evoluţia antidemocratică a situaţiei politice din jurul nostru, o întrebare nu poate fi ocolită: dacă în România linia „iliberală“ din Est va ajunge la guvernare – iar tendinţele „iliberale“ nu lipsesc –, cum va reacţiona societatea civilă, ca în Polonia sau ca în Ungaria? Căci societatea civilă democratică, a cărei componentă feminină este determinantă, reprezintă principala redută de rezistenţă împotriva hegemoniei radicalismului ultraconservator care bîntuie astăzi prin Europa.
Poate, măcar din încercarea de a mai obține niște voturi și încredere, vor apărea pe listele de partid mai multe reprezentante ale genului feminin la alegerile parlamentare din anul ăsta. Dar, din păcate, odată cu așa numita ”criză” a refugiaților, o bună parte din liderii politici europeni s-au folosit de xenofobia unui mare procent din cetățeni și au putut să promoveze idei și practici anti-democratice. Să sperăm că acest curent nu va fi preluat de liderii marilor partide din țară, pentru că deja au apărut (de fapt, s-au accentuat) mișcări naționaliste și aproape fasciste în România și e de urmărit evoluția PRU-ului la alegeri, un partid plin de astfel de idei și propuneri.
Vremuri de mare interes pentru political scientiști!
Willkommenskultur- Europa patriilor
….. Privind evoluţia antidemocratică a situaţiei politice din jurul nostru, o întrebare nu poate fi ocolită: dacă în România linia „iliberală“ din Est va ajunge la guvernare – iar tendinţele „iliberale“ nu lipsesc –, cum va reacţiona societatea civilă,…
…… . Pentru că democraţiile nu pot fi „iliberale“! Ele nu pot neglija apărarea drepturilor omului şi protecţia minorităţilor!……”….
Ai noştri tineri la Paris studiază, la gît…după M.E.
Incotro Romania europeană? Generatia Facebook / Internet 2016 e liberă de 25 de ani frumoşi, nu e închisă în bezna din pivniţa balcanică din epoca de aur NATIUNEA ceauşistă….
De unde porneşte pericolul pentru tinerii în Romania europeană 2016?
Ce este practicabil şi promite succes în drumul spre belşug, prosperitate şi bunăstare pentru cei mulţi în Romania2016 (.. Declaraţia de război 1916 Bucureşti… aniversarea centenarului la Bucureşti 2016…)?
Ce inseamnă 50 de ani de dictatură autohtonă specifică 1939-1989, cu variantele de extremă dreaptă ortodox- legionară ( Legea naţionalizare 1941 Antonescu- expropierea, deportarea şi eliminarea cetăţenilor evrei… momentul istoric prielnic…) şi naţionalcomunistă (… pentru un pumn de dolari… vînzarea evreilor, sasilor, svabilor… eliminarea din societatea Romăniei 1941-1991 a 1,5 de cetăţeni…), în istoria recentă a unei ţări care a aderat 2007 la UE 28 şi la AQUIS COMMUNAUTAIRE ??
Tinerii 2016 trăiesc TODAY, se orientează spre cea ce îi înspiră azi. Nu trebuie să se raporteze neapărat la generaţia părinţilor, a bunicilor. Se pot dezlega de VATRA ROMANEASCA, de o alunecare înspre naţionalism excesiv de dreapta/stînga?….
Incă o dată tovarăşii din Pactul de la Varsovia de altă dată sunt azi UNITI ca fraţi în drumul spre o guvernare iliberală… antioccidentală ca altădată (…împotriva…SUA, Suedia, Marea Britanie, Bundesrepublik D- Willkommenskultur, Austria…) …ca în trecutul recent?
UE 28 se separă azi în state aproape eşuate ca democraţii după modelul occidental, eşuate economic ca Grecia (… pensiile speciale a la Bucureşti… un prim pas spre…?) şi democraţii destul de stabile care nu se sfărîmă în situaţii de crize???
E posibil ca copii şi femeile din zonele de război în Siria, Irak, Afganistan, pe drum spre UE 28, să fie lăsaţi fără un minim de ajutor de la vecinii 2016 din UE 28 ? Copii şi femei pentru care primul ţel 2016 e să supravieţuiască, să trăiască…. Solidaritate cu cei mai slabi… copii şi femei ?
Marine Le Pen, Paris 2016, o femeie puternică într-o ţară unde „Europa Patriilor” (..Paris, De Gaule anii 1960….!!..) de mult timp e măsura tuturor aspiraţiilor politice naţionale…..
Eu cu cine votez?