Despre canonul critic

  • Recomandă articolul
Dragi prieteni, cred că prezenta intervenţie se abate de la traseul sugerat de întrebările voastre. Cu scuzele de rigoare, vă rog, totuşi, să acceptaţi şi perspectiva mea asupra a ceea ce ar putea constitui priorităţile dezbaterii legate de condiţia şi funcţia criticii literare. Discuţia acerbă despre canon, despre cum se „discută“ sau se „face“ el, a ascuns pînă acum nevoia stringentă de a configura canonul critic al epocii încheiate, în principiu, în 1989. Problema importantă nu este aceea a figurilor emblematice. Decisiv aici este criteriul de selecţie. Direct spus: ierarhia înăuntrul unui asemenea canon este dată de justeţea şi influenţa judecăţilor emise de critici asupra literaturii epocii sau de calitatea intelectuală şi expresivă a operelor lor? Într-o logică a puterii, canonul literar depinde direct de canonul critic – pare normal ca în vîrful celui din urmă să se afle cei ce au intuit (sau au decis) ordinea internă a celui dintîi. Într-o logică a interesului public, însă, cele două canoane ar trebui decuplate. Iată de ce: În comunism, critica, prin toate genurile ei, a fost mai-mult-decît-critică, a fost (a trebuit să fie) proză de idei. Criticii se protejau de poliţia ideologică mimînd comportamentul unei secte filozofice dedicate exclusiv Esteticului – […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }