Despre canonul critic
- 16-05-2014
- Nr. 722
-
Caius DOBRESCU
- ÎN DEZBATERE
- 0 Comentarii
Dragi prieteni, cred că prezenta intervenţie se abate de la traseul sugerat de întrebările voastre. Cu scuzele de rigoare, vă rog, totuşi, să acceptaţi şi perspectiva mea asupra a ceea ce ar putea constitui priorităţile dezbaterii legate de condiţia şi funcţia criticii literare. Discuţia acerbă despre canon, despre cum se „discută“ sau se „face“ el, a ascuns pînă acum nevoia stringentă de a configura canonul critic al epocii încheiate, în principiu, în 1989. Problema importantă nu este aceea a figurilor emblematice. Decisiv aici este criteriul de selecţie. Direct spus: ierarhia înăuntrul unui asemenea canon este dată de justeţea şi influenţa judecăţilor emise de critici asupra literaturii epocii sau de calitatea intelectuală şi expresivă a operelor lor? Într-o logică a puterii, canonul literar depinde direct de canonul critic – pare normal ca în vîrful celui din urmă să se afle cei ce au intuit (sau au decis) ordinea internă a celui dintîi. Într-o logică a interesului public, însă, cele două canoane ar trebui decuplate. Iată de ce: În comunism, critica, prin toate genurile ei, a fost mai-mult-decît-critică, a fost (a trebuit să fie) proză de idei. Criticii se protejau de poliţia ideologică mimînd comportamentul unei secte filozofice dedicate exclusiv Esteticului – […]