Doua romane
- 05-08-2003
- Nr. 180
-
Cristina Ionica
- Literatură
- 0 Comentarii
Aglaja Veteranyi De ce fierbe copilul in mamaliga Traducere de Nora Iuga. Postfata de Rodica Binder. Editura Polirom, Colectia „Proza XXI“, Iasi, 2003, 202 p., f.p. Romanul personajului Fetita din romanul De ce fierbe copilul in mamaliga nu are nume. E fiica unei familii de artisti de circ fugiti din Romania comunista si are o sora vitrega la care tine foarte mult, nici ea strigata pe nume vreodata in roman. „Specialitatea“ mamei este executarea de exercitii in timp ce atirna de par de cupola circului – „femeia cu par de otel“ sta scris pe afisele cu care familia se plimba prin toata lumea. Tatal e un fel de cineast, ceva intre un producator de pornografie (pentru pedofili & sado-masochisti) propriu-zisa si un „denuntator“ al caracterului mecanic, non- sau inuman al acesteia – ochii obositi de frica ai fetitei par a nu sesiza insa vreo diferenta intre „arta“ si cruzimea-pur-si-simplu. Copilul e terorizat la gindul ca mama sa ar putea avea, intr-o zi, un accident in timp ce atirna de cupola; tot ce i se intimpla in viata e, in consecinta, filtrat prin aceasta frica halucinanta care a topit, pentru ea, granita dintre realitate si lucrul-de-care-te-temi (e clar, de exemplu, ca […]