Exegeza de monopol. Noica, Lavastine si Sorin Lavric
- 07-07-2005
- Nr. 276
-
Alexandru MATEI
- POLEMICI
- 1 Comentarii
Andrei Plesu scria recent: „Ideologia e o forma de birocratizare a gindirii. Viul e obligat la regularitate mecanica, reflexia e inlocuita prin «adeziune» oarba“. Corect. Avem o interpretare ideologizanta. Cum procedam? Sorin Lavric incearca exorcizarea ideologiei dintr-o interpretare a operei noiciene de catre Alexandra Laignel-Lavastine. Maniera in care o face se apropie insa de cea a preotului Daniel Corogeanu. Dinte contra dinte si ochi pentru ochi? Sa vedem: exegeza e ochiul dracului! Constantin Noica este unul dintre ginditorii romani importanti ai secolului al XX-lea. Nici „un mare ginditor“, nici „un ginditor traditionalist, inactual“. Citita in banalitatea ei, prima fraza poate lasa cititorul perplex. Citita in contextul luptelor de gherila dintre „noii“ si „vechii“ intelectuali, ea afirma o pozitie exterioara celor doua tabere, dar nu si neutra. Nu este vorba, la urma urmei, doar de receptarea actuala a lui Noica in spatiul romanesc. Atita doar ca eseul lui Sorin Lavric, Arta de a arunca cu piatra in Noica, aparut in revista Idei in dialog (numerele din aprilie si mai), imi da ocazia unei reflectii pe marginea normelor pe care orice exegeza (sau, mai mult, discurs critic) ar trebui sa le respecte pentru a putea fi validat. – Preliminarii As vrea pentru […]
Noica e nu „un mare ganditor”, ci „cel mai mare ganditor” al secolului trecut.El a propus si a demonstrat ca este posibil „un model cultural european”, prin analogii proprii,originale, dovedindu-i-se si spiritul de vizionar.Noica este un izvor de intelepciune, de mirare si de creatie.El a crezut intr-o Judecata de Apoi a Culturii.