Așa cum în lumea jazzului se țin jam sessions, în care artiștii improvizează linia melodică pe parcurs, la fel și în comunitatea digitală există o tradiție a game jam-urilor. În cadrul evenimentelor de acest fel, participanții își propun să dezvolte un prototip de joc în numai cîteva zile. Produsul final, chiar și atunci cînd este improvizat, necesită o perioadă considerabilă de pregătire. Așadar, durata unui astfel de eveniment este o parte esențială din experiența participanților, care adesea ia forma unui maraton de weekend.
De multe ori, astfel de evenimente sînt organizate cu titlul de întîlniri sociale sau doar pentru a crea ceva amuzant la final. În alte situații însă, un game jam poate deveni big bang-ul care creează un proiect mai mare, ce va supraviețui pe o perioadă mai lungă. Acesta a fost cazul jocului Surgeon Simulator – un joc ce simulează experiența unui chirurg incompetent. La prima vedere, acțiunea jocului este banală: jucătorul trebuie să controleze mîna personajului principal, prin intermediul tastaturii, astfel încît să desfășoare o intervenție chirurgicală. Comenzile sînt foarte logice – fiecărui deget îi corespunde un buton al tastaturii. Cu toate acestea, personajul este extrem de greu de controlat și, în mod contraintuitiv, tocmai acesta este motivul pentru care jocul a devenit faimos pe internet. Toată lumea a fost fascinată de modul în care funcționează mecanica interacțiunii digitale. Succesul acestui joc i-a determinat pe dezvoltatori să continue colaborarea, punînd, în 2013, bazele companiei Bossa Studios.
Din 2013 pînă astăzi, au fost realizate multe variațiuni pe aceeași temă, dintre care merită amintit în mod special I am Bread, un joc în care personajul principal este o felie de pîine tîrîtoare. Pînă în ziua de astăzi, filozofia echipei de dezvoltatori a rămas aceeași: pasul 1 – găsește un obiect ce reacționează interesant la interacțiunea mecanică; pasul 2 – fă acel obiect greu (dar logic) de controlat.
Experiența utilizatorului este concepută ca un proces de învățare a modului în care pot fi folosite comenzile și, mai apoi, de rafinare a tehnicii. Jocurile Bossa aduc o contribuție artistică extrem de importantă prin faptul că sintetizează fascinația interacțiunii. Abordarea aceasta, care evită clișeele SF din industria jocurilor, generează un univers incredibil de captivant.
Nu este o simplă coincidență faptul că un proiect de acest fel a început printr-un game jam. Sesiunile de improvizație creează mediul perfect pentru astfel de invenții neconvenționale. Este un context informal, care aduce împreună oameni pasionați și îi determină să facă ceva creativ. În plus, un element esențial din potențialul unui game jam este acela de a reuni oameni din domenii profesionale extrem de diferite. În practică, acest tip de colaborare nu se întîmplă atît de des pe cît ar fi ideal, pentru că aceste sesiuni de improvizație sînt adesea percepute drept o activitate de IT-iști. Cu toate acestea, în contextele în care se reușește crearea unei echipe multidisciplinare, rezultatele sînt impresionante.
În perioada 21-23 iulie, a avut loc un game jam la Bran și aceasta a fost una dintre instanțele care aduc cu succes împreună profesioniști extrem de diverși. Evenimentul a fost organizat de Google Developers, în parteneriat cu Realities, think tank-ul românesc specializat pe media digitală. Pe parcursul celor trei zile, participanții au dezvoltat jocuri care folosesc tehnologii foarte noi, precum căștile de realitate virtuală, scanarea tridimensională a spațiului și realitatea augmentată. Pe lîngă programatorii care au adus o contribuție foarte importantă, echipele au avut în componență și designeri grafici, sociologi, economiști, profesori, muzicieni și arhitecți.
Datorită locului în care s-a desfășurat evenimentul, orientarea tematică a proiectelor a fost direct legată de istoria și mitologia castelului Bran. O parte dintre echipe au căutat soluții digitale pentru a reînvia spiritul medieval al Branului. În același timp, o altă parte dintre participanți și-au propus să creeze experiențe digitale inspirate de mitul lui Dracula.
Cu ocazia acestei provocări, participanții au realizat și o cercetare a reacțiilor pe care castelul Bran le generează în mediul on-line. S-a constatat că un procent important de turiști au fost dezamăgiți de experiența vizitei. Există grupuri numeroase care vin din locuri îndepărtate, precum Japonia, în căutarea unei experiențe antrenante, cu vampiri și usturoi. Turiștii sînt adesea deziluzionați de experiența didactică pe care o oferă muzeul, despre mobila Reginei Maria. Observînd faptul că acest fenomen devine o tendință mai generală, participanții la acest game jam și-au propus să folosească tehnologia pentru a oferi alternative, pentru a crea experiențe autentice și a reimagina strategia educațională.
În urma sesiunii de weekend, toate cele patru echipe participante au dezvoltat cîte un prototip funcțional. Rămîne acum de sperat că dinamica Bossa Studios se va aplica și în această situație, astfel încît aplicațiile dezvoltate acum să poată fi lansate public. Cooperarea de acest fel demonstrează faptul că evoluția mediului digital este o misiune colectivă, iar echipele interdisciplinare au potențialul de a redefini modul în care concepem experiențele culturale.