Feţele captivităţii: despre „Cuvinte din exil“
Norman Manea, în „lista lui Havel“ alcătuită de The New Yorker
- 27-01-2012
- Nr. 609
-
Dana PÎRVAN-JENARU
- DIALOG
- 1 Comentarii
Citindu-i confesiunile şi proza, viaţa lui Norman Manea capătă în mintea cititorului contururile unei captivităţi delimitate de lanţuri invizibile, mobile, între care se răsuceşte un destin al rătăcirilor, desenînd o imagine dureroasă a suferinţei, a căutării de sine, a aflării unor răspunsuri care nu pot fi luminate de logica umanităţii, dacă nu ideale, cel puţin decente. De aici tonul trist-apăsător al incursiunilor în sine însuşi prin care, pentru a-şi recompune sinele, omul şi scriitorul îşi interoghează în trepte esenţa propriei fiinţe, încarcerate parcă într-un labirint, care în mitologie era destinat monştrilor ori era pecetea unei aprige pedepse venite, de cele mai multe ori, din partea unei „autorităţi“ ce se simţea ameninţată. Monstruozitatea, însă, a fost în cazul lui Norman Manea apanajul exclusiv al istoriei catastrofice şi al servanţilor prin care aceasta şi-a schimbat nerăbdătoare feţele, încă de pe vremea copilului de 5 ani: Holocaust, comunism şi apoi un infinit exil. „Avatarurile unei existenţe deviate de timpuriu au marcat într-un anume fel formarea şi deformarea mea“, afirma Norman Manea în Sertarele exilului, răspunzînd întrebărilor provocatoare adresate de regretatul Leon Volovici. Norman Manea a fost captivul unei vieţi în care situaţiile ambigue şi paradoxurile s-au ţinut lanţ. Pe de o parte, […]
Norman Manea este inainte de toate un iconoclast care isi foloseste imaginatia ca sa evadeze din temnitele diverselor sisteme sociale si cate odata din limitele propriei lui fiinte. Philip Roth, prietenul lui, a spus ca in Vest totul e posibil dar nu se intampla nimic ,pe cand in Est nimic nu e posibil dar se intampla totul. Norman Manea si-a inchipuit o lume in care totul e posibil si totul se intampla. Pentru ca si-a utilizat imaginatia creativa cu o probitate exemplara si nu s-a ferit de fel nici pe sine, nici pe altii, Norman Manea a capatat, ca si Havel, o statura morala, o povara pe care o poarta cu modestie dar fara frica.
Cei care nu-l inteleg (nici pe el, nici pe Havel, nici pe Herta Muller) privesc cu nedumerire si vehiculeaza teorii conspirative ca sa explice sursa autoritatii morale. Raspunsul este de fapt simplu: dupa cum a spus Havel, oamenii trebuie sa traiasca in adevar.