FILM. Ambiguităţile unei capodopere
- 03-12-2010
- Nr. 553
-
Alexandru MATEI
- Arte
- 5 Comentarii
Filmul regizat de Andrei Ujică, Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, a stîrnit nu doar admiraţie, nu doar dezamăgire, ci şi dezbatere. A produs două tipuri de reacţii: pozitive, în general din partea criticilor de film şi de artă, interesaţi mai ales de film ca obiect artistic, şi negative, din partea spectatorilor care l-au considerat un document istoric (prost). Acest tip de dezbatere, estetic-etic, este caracteristic oricărei opere de artă modernă şi cea mai bună modalitate de a-şi consacra obiectul ca operă (fie ea capodoperă). Rare, asemenea opere vorbesc deopotrivă despre artă, despre statutul artei şi despre societatea care intră în contact cu ea. Ca de obicei în cazul artei moderne autentice, şi acest film îşi devansează publicul. Din punctul meu de vedere, şi unii, şi alţii au dreptate. Numai că dreptatea unora n-are aceeaşi pondere cu a altora, tocmai pentru că vorbim despre un film artistic, nu despre un documentar. Dezbaterea de faţă, parte găzduită chiar în paginile Observatorului cultural, seamănă destul de mult cu cea iscată la mijlocul secolului al XIX-lea de Madame Bovary, tocmai pentru că şi acolo se pune problema moralităţii distanţei estetice pe care autorul o instituie între reprezentare şi conţinutul ei. Artistul păcătuieşte, de fiecare dată, […]
@gorzo. Multumesc mult. Nu ma mai domni, doar esti cel mai bun critic de cinema, si nici eu n-am 100 de ani… Tie ti se datoreaza in mare parte textul asta, merci.
@cornelia, Serban, multumiri..
@als da, stiu de Cage. In privinta modern-postmodern ramin sceptic, pentru ca „postmodern” nu e un concept transcultural. Da, publicul romanesc e devansat, in frunte cu reprezentantii lui pe care-i iube;ti atat.
‘Ca de obicei în cazul artei moderne autentice, şi acest film îşi devansează publicul.’ – asa cum ii spuneam amicului alex. matei in privat, ‘acest film’ NU este ‘modern’, ci (cit se poate de) post-modern – deci paradigma hermeneutik tbuie reconfigurata corespunzator; altfel, total de acord cu a 2-a parte a afirmatiei, cu precizarea k publicul ro de film este devansat oricum &de orice…
ps john cage a scris o singura piesa (faimoasa 4’33”) care este, propriu-zis, un continuum de 4 minute 33 secunde de liniste, deci nu tbuie generalizat prin referire la linistea ‘care stă şi între notele creaţiilor lui John Cage’… 😛
Astazi, filmul nu mai induce ideologii, ci taceri. Felicitari pentru justa observatie despre „tacerea vie”, cea care iti permite distanta, dar si familiaritatea, refuzandu-ti sentimentalismul si diagnosticul gata pus. „Autobiografia…” traieste prin imagini, nu prin cuvinte, e o arta sa arati caderea lui Ceausescu, decrepitudinea, frica de ceilalti, izolarea si autismul sau fara sa comentezi pe marginea imaginilor.
Nu ma tragea ata sa vad acest film. Abia dupa ce te-am citit, draga Alex, ma incumet sa caut un cinematograf unde ruleaza filmul lui Uijica. M-ai facut curioasa, cronica ta m-a incitat.
Excelent articol, domnule Matei.