Filozofia începe cu sentimentul mirării

  • Recomandă articolul

filosofia-pentru-copii_1_fullsizeÎntrucît am pregătit în această perioadă un program de vară de filozofie pentru copii la Biblioteca Județeană „Octavian Goga“ din Cluj-Napoca, am căutat cît mai multe resurse pe care să le pot folosi. Un bun prieten mi-a recomandat o recentă apariție de la Editura Pandora M – Filozofia pentru copii. 40 de răspunsuri la curiozitățile tale despre lume, volum scris de David A. White și tradus în română de Laurențiu Dulman.

Cartea este destinată introducerii în lumea filozofiei a elevilor din ciclul gimnazial și reprezintă un excelent manual pentru tinerii care doresc să își cultive înclinațiile filozofice. Prezumția de la care pornește autorul este că, dacă filozofia începe cu sentimentul mirării în fața complexității naturii și a provocărilor vieții, atunci copiii, chiar de la cele mai fragede vîrste, sînt filozofi înnăscuți. De altfel, programele de inițiere în filozofie sînt răspîndite în ultimele decenii în tot spațiul occidental și se bucură de succes. Multe dintre aceste programe sînt inspirate de lucrările lui Matthew Lipman, autor care a propus introducerea unor teme și metode filozofice în educația primară. De altfel, două dintre volumele sale, Sînziana și Ruxi, sînt disponibile în limba română încă de la mijlocul anilor 1990. Față de aceste texte, Filozofia pentru copii presupune o audienţă cu un vocabular și o capacitate de abstractizare mai dezvoltate, respectiv tineri între 10-14 ani.

Manualul este conceput ca un ghid ce poate fi parcurs atît de copii (fiind scris într‑un stil amuzant și prietenos), cît și de profesorii sau chiar de părinții care doresc să își ajute copiii în deprinderea conceptelor filozofice. În prima parte sînt prezentate structura cărții, modul în care poate fi folosită și diverse sugestii pentru abordarea temelor filozofice de către lectorii mai puțin inițiați. Partea centrală cuprinde 40 de întrebări grupate în patru subdomenii filozofice – etica, epistemologia, metafizica și logica. Fiecare întrebare circumscrie o temă filozofică formulată într-un mod atractiv: „Distracția te face mai fericit decît studiul?“, „Pot computerele să gîndească?“ sau „Sînt vreodată posibile lucrurile imposibile?“. Structura unui astfel de capitol cuprinde o parte de „încălzire“ în care se pornește de la un exemplu concret; urmează cîteva exerciții în care, prin întrebări succesive (grupate în forma unui minitest), copiii sînt ghidați înspre o teorie susținută de un filozof consacrat. Teoria respectivă este rezumată succint; la finalul capitolului, secțiunea „Pentru aprofundarea problemei“ deschide tema propunînd alte sugestii de exerciții, teme de discuție sau întrebări destinate analizei în adîncime a conceptului/teoriei discutate.

La finalul volumului, autorul include o serie de sugestii destinate profesorilor, pentru fiecare temă/lecție; o listă de lecturi suplimentare pentru aprofundarea temelor din manual și un glosar de termeni filozofici. Foarte utile sînt și exemplele de reacții și argumente ale tinerilor pe care autorul și colegii săi i-au pregătit folosind temele din carte – ele sînt bine‑venite în special pentru cei care se află în primii ani de carieră didactică în domeniul filozofiei. De asemenea, în sprijinul celor care doresc să folosească filozofia drept metodă de dezvoltare personală, volumul oferă un număr mare de citate motivaționale bine selectate, conectate contextual la temele filozofice și demne de un studiu aprofundat.

Volumul este antrenant și atractiv atît pentru cititorii tineri, cît și pentru cei experimentați, fiind scris într-un stil jucăuș și reflexiv. Filozofia este descrisă drept un demers simultan „distractiv și dificil“, ceea ce, pentru tinerii din ziua de azi, ar trebui să reprezinte o provocare. Pentru cei care își propun să predea filozofia, este o resursă folositoare, reușind să simplifice, fără să banalizeze ideile filozofice, și să ilustreze diversitatea punctelor de vedere filozofice din Antichitate și pînă azi.

Consider că sînt foarte potrivite cuvintele unui alt adept al filozofiei pentru copii – Tom Wartenburg, într-un interviu de pe site-ul freerangephilosophers.com: „Cred că tinerii și copiii merită oportunitatea de a discuta probleme filozofice deoarece sînt preocupați de aceste probleme filozofice, la fel ca și filozofii“. Această carte le oferă tinerilor vocabularul și instrumentele pentru a-și rafina opiniile filozofice și a le exprima pe măsura preocupărilor proprii.


David A. WHITE
Filozofia pentru copii. 40 de răspunsuri la curiozitățile tale despre lume
Traducere de Laurenţiu Dulman
Editura Pandora M, București, 2016, 200 p.

Adaugă comentariu

object(WP_Term)#13243 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }