FILOZOFIE. Ilie PARVU, Filozofia comunicarii
- 17-08-2004
- Nr. 234
-
Mona MOLDOVEANU
- RECENZII
- 0 Comentarii
Ilie PARVU Filozofia comunicarii Facultatea de Comunicare si Relatii Publice „David Ogilvy“ – SNSPA, Bucuresti, 2000, 200 p. Ilie Parvu este, dupa cum se stie, un eminent specialist in teoria cunoasterii si in filozofia stiintei. Noua sa carte, Filozofia comunicarii, constituie din acest punct de vedere o surpriza. Ea abordeaza numeroase aspecte legate de raporturile dintre filozofie si comunicare. Structurata in doua sectiuni, Modele teoretice ale comunicarii si Filozofiile comunicarii, lucrarea demonstreaza faptul ca nevoia de comunicare este „una dintre cauzele diversificarii genurilor literare in filozofie“ (p. 13). Ilie Parvu releva importanta fundamentala a comunicarii, denumind-o „temeiul din care unele filozofii isi extrag structurile determinative, universalii“ (p. 15). Asa cum afirma autorul, prima parte, Modele teoretice ale comunicarii, reprezinta „o critica a ratiunii comunicative“ (p. 119), si nu o prezentare „pozitivista“ a teoriilor comunicationale. Astfel, sint analizate conceptul teoretic de comunicare si modul in care s-a constituit stiinta comunicarii de-a lungul timpului. Sint prezentate – in ordine cronologica – teoriile comunicarii asumate de Ferdinand de Saussure si Roman Jakobson, modelul empirico-functionalist, scoala de la Palo Alto, teoria actiunii comunicative, modelul dialogal si conversational al comunicarii. Filozofia este considerata in acelasi timp o „modalitate“ si o „critica“ a comunicarii. Pentru definirea […]