FÎNTÎNA BARTHESIANĂ. Publicitate și profunzime

  • Recomandă articolul
În 1956, Alain Robbe-Grillet scrie: „Rolul scriitorului a constat în mod tradiţional în a săpa în Natură, în a o aprofunda, pentru a atinge straturi din ce în ce mai intime şi a sfîrşi prin a scoate la lumina zilei o fărîmă a vreunui secret tulburător. […] Există astăzi un element nou, care ne separă în mod radical de Balzac, dar şi de Gide şi de doamna de La Fayette: este vorba despre destituirea vechilor mituri ale «profunzimii»“ (în Pour un nouveau roman). În 1955, Jean-Pierre Richard publica unul dintre cele mai cunoscute volume ale sale: Poezie şi profunzime. (Fie spus aici, e vorba de cel mai perseverent şi, de­sigur, cel mai longeviv critic francez, după Nadeau.) În 1954, Barthes publică o capodoperă a criticii profunzimii, rămasă mereu în suspensia memoriei culturale din cauza intempestivității ei: Michelet, carte pregătită încă de la Bucureşti, din anii ’40, prin celebra mie de fişe redactate – despre care Barthes mărturisește în lucrarea lui autobiografică din 1975 –, o carte care l-a speriat mereu pe autor. În 1944, deja, scria: „O să-mi fie greu să mă reapuc de lucru. Ce sens va avea Michelet, sau, chiar mai rău poate, ce rol vor avea studiile […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }