Fracturismul cosmetizat

  • Recomandă articolul
După şapte volume de poezie şi două de teatru, Dumitru Crudu reuşeşte să marcheze împlinirea a 40 de ani prin publicarea unui roman, Măcel în Georgia. Nu ţin să citesc în această coincidenţă datele unui program camilpetrescian, ci pur şi simplu o vîrstă a maturităţii unui scriitor care tatonase, prin viziune şi atmosferă, dar şi prin poetica explicită din manifestul fracturismului (redactat în 1999, împreună cu Marius Ianuş), proza. Vreau să spun că acel program de a intensifica viaţa în text prin recursul la literalitate în dauna literarităţii se preta unei tentative romaneşti. Riscul major este însă cel de a plusa şi de a obstrucţiona firescul naraţiunii, condamnînd-o la artificialitate. Sînt cele două borne (a intenţiei şi a rezultatului denaturat) între care se înscrie, după cum îmi rămîne să demonstrez, şi acest recent roman al lui Dumitru Crudu. Dumitru Crudu, Măcel în Georgia, Editura Polirom, Colecţia „Ego. Proză“, Iaşi, 2008, 340 p. Iadul sovietic, provincia gruzină   Dacă un autor precum Vasile Ernu a încercat să recupereze experienţa comunismului în latura sa exotică, pitorească, alţi prozatori basarabeni, precum Iulian Ciocan, Mitoş Micleuşanu, Ştefan Baştovoi, Pavel Păduraru, preferă să sondeze o realitate percepută în culori mult mai sumbre, o lume închisă, […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.