Geneza Dada la Rolandseck
Pe încîntătoarea Vale a Rhinului, în localitatea Rolandseck, funcţionează, din septembrie 2007, Fundaţia „Hans Arp“. În acest an, cînd se sărbătoreşte Centenarul Dada, este, desigur, normal ca această instituţie – cu o arhitectură ultramodernă, avînd nu mai puţin de 2.500 de metri pătraţi, găzduind săli expoziţionale generoase, cu suprafeţe de mari dimensiuni, care oferă vizitatorului nu numai confortul unor spaţii expoziţionale de mare anvergură, dar şi admirabile provelişti panoramice asupra văii Rhinului – să organizeze o expoziţie intitulată Genese Dada, în care să fie prezentate operele a doi promotori ai mişcării, soţii Arp. Această capodoperă arhitectonică a secolului al XXI-lea, Muzeul Arp de la Rolandseck se integrează în ansamblul minunilor pe care natura le-a dăruit, totul fiind cuprins în lumea magică a mitologiei locului, în care aproape fiecare metru de teren are o istorie mai apropiată sau mai depărtată în timp. Proiectul ultramodernei construcţii a fost încredinţat marelui arhitect american Richard Meier, care a înţeles să sporească lumea mirifică a basmului, oprind timpul, continuînd povestea. Asta se întîmplă pe malul stîng al fluviului Rhin, la poalele unuia dintre cele mai înalte promontorii, îmbrăcat în numeroase case cu grădini de vis, care împînzesc versantul colinar. De aici, se urcă la […]
Pacat ca expozitia Dada-ro de la Bucuresti a durat asa putin timp…
Desi expozitia de la Rolandeck este foarte frumos prezentata, ea
a fost mai putin bogata in exponate decat expozitia Dada-Ro !
Carpe diem
……….”………… În primul rînd, întîlnim manuscrise Tzara, Vinea, Fundoianu – la Tzara, manuscrisele sînt din România, unul fiind intitulat Călătoria – desene de Paul Păun și Victor Brauner, reviste de epocă (Contimporanul, Unu, Urmuz)…………”……..
Patrimoniul cultural european cîştigă tot mai multă atenţie în publicista observatorului cultural … …..într-un timp cînd forţele de separare în UE28 au ajuns la un punct culminant: BREXIT.
………….”……….. . Muzeografii s-au străduit să integreze activitatea celor doi dadaişti în contextul epocii agitate, atmosfera timpului respectiv fiind deosebit de alertă, nu numai sub aspect militar, dar şi din punct de vedere politic, economic sau social. Da¬daismul nu putea fi desprins de context, de ruptura de Belle Époque, de Primul Război Mondial, dar şi de fenomenul industrializăriii, al psihanalizei, de ideile socialiste şi de apariţia unor noi clase sociale.
…………”………..
Cît timp mai e necesar în UE28+1+1+…ca pe lîngă patrimoniul cultural, artistic, literar, muzical (…Yesterday…) al acestei uniuni SUI GENERIS UE 28 să se nască un COMMON SENS, un spirit civic puternic european, care se opune forţelor de segregaţie 2016?
……………..”………….. Expoziţia dedicată Centenarului Dada ne limitează la activitatea soţilor Arp şi cuprinde perioada din Zürichul anilor 1916-1917. În această perioadă extrem de prolifică pentru Dada şi, în egală măsură, pentru opera celor doi soţi, Jean sau Hans Arp – a cărui mamă era alsaciană, iar tatăl, un neamţ din Kiel, ceea ce explică varianta franco-germană în prenumele lui Hans – a folosit două spaţii în perioada elveţiană, în timp ce Sophie Taeuber, viitoarea doamnă Arp…..”………..
Paralel cu globalizarea azi este atacată „europenizarea” ( de la stînga pînă la dreapta politică…). Sunt două lucruri diferite, dar în ochii „etnonaţionalistilor” 2016 sunt piatra de poticnire.
Scenele urîte de la CE de fotbal 2016 ar putea fi trecute cu vederea, sunt scene de fani ca în multe stadioane de mult timp…..
Poate însufleţi spiritul pacifist şi unionist DA DA …… COMON SENSUL acestor tineri din anii catastrofei europene 1814-1918 (…….aniversarea o sută de ani…… Declaraţia de război 1916 Bucuresti.. .. ) şi azi generaţia Google al unui continent European cu ponderea în scădere la nivel mondial?
Atitudinea pacifistă şi antimilitaristă al acestei generaţii de tineri europeni ….DA DA la Zürich, Paris, Berlin….. înseamnă la Bucuresti 2016….?
…………..”……….. În primul rînd, întîlnim manuscrise Tzara, Vinea, Fundoianu – la Tzara, manuscrisele sînt din România, unul fiind intitulat Călătoria – desene de Paul Păun și Victor Brauner, reviste de epocă (Contimporanul, Unu, Urmuz)………….”…….
Citind prezentarea în observatorul cultural al secolului 21 …… unde patrimoniul cultural, artistic, literar, muzical…..ocupă un loc central, ….. încotr-o Romania europeană 2016 ?
Poate înlesni 2016 patrimoniul cultural european comun o apropiere, cel puţin al Generaţiei Facebook în viitorul apropiat….. opusă castei politice 2016, tot mai însetată de separare?
De la vopseaua de pe băncile clujului funarist …. la un proiect „NATIONAL de ţara” trîmbitat de mult timp de unii din casta politică autohtonă…. la „vopsirea” sutelor de turnuri de biserică săseşti fortificate (…. patrimoniul cultural „romănizat”… vînzarea pentru devize a cetătenilor…a evreilor, saşilor….. epurarea etnică…. … NATIUNEA ceauşistă….)….??!
Interpretarea….. KULTURGESCHICHTE Siebenbürgens… (…. Das Wohnen ist kein Ort / Zeichen & Texte aus Siebenbürgen, dem Banat und den Gegenden versuchter Ankunft / Rolf Bossert / Die Horen 1987 -NR 147… ….. / Zeitschrift für Literatur, Kunst und Kritik) în mai multe limbi regionale ?!… …. oficiale „ de stat” (..stat national UNITAR centralizat..,. constituţia… după model francez…)….. ca în Elveţia, Belgia, Italia, Spania?…..
… „alle Menschen werden Brüder”……la CE in viitor?
DA DA….
Eu cu cine votez?