Germanii de lîngă noi

Die Deutschen neben uns

  • Recomandă articolul
Teatrul german din România – cel din Timişoara, ca şi secţia germană a Teatrului Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu – reprezintă un fenomen unic în Europa, din est, ca şi din vest. România este, practic, singura ţară unde se joacă teatru, la nivel repertorial şi profesionist, în română, maghiară, germană şi idiş. Dar paradoxul e total: deşi singurul care deserveşte, în continuare, cultura proprie a unei comunităţi etnice puternic reprezentate e teatrul de limbă maghiară, el este şi singurul larg perceput ca fiind creator de artă la standarde înalte, şi nu doar un teatru minoritar. Existenţa teatrului de expresie germană de la noi a stat, o bună vreme, sub semnul precarităţii; la fel precum Teatrul Evreiesc acum, Teatrul German de Stat din Timişoara a trecut prin etapa dureroasă a pierderii publicului căruia i se adresa prin definiţie şi, în egală măsură, a artiştilor vorbitori nativi. Pentru cineva crescut în cultura unui teatru cu miză identitară, progresiva înmulţire a spectatorilor care ascultă la căşti trebuie să fi fost o experienţă traumatizantă: dincolo de înţelegerea nemediată a textului, e vorba despre împărtăşirea unor valori şi tradiţii comune, un tip de complicitate a actorului cu cel care-l priveşte reprezentînd, foarte aproape, însăşi definiţia […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }