Hardcore theory (II)

Rareş Moldovan - Symptomatologies

  • Recomandă articolul
Deconstrucţia presupoziţiilor postmoderniste ale lui Fish şi Jameson traversează două etape. Prima întrebuinţează un vocabular adornian: este vorba despre punerea în evidenţă a neutralizării ca destin al culturii moderne (Şcoala de la Frankfurt vorbeşte astfel despre cultura modernă ca vîrstă a împlinirii ironice a sintezei hegeliene, nu prin reconciliere epifancă de tip Aufhebung, ci prin dezafectarea antinomiilor, în care „istoricitatea este consumată“): nivelarea diferenţelor, toate-s o apă şi-un pămînt. Neutralizarea nu face caduc doar partajul modern versus postmodern, ducînd la concluzia lui Lyotard că postmodernul este de fapt modern în stare născîndă, ci orice încercare de fundamentare teoretică a unui „nou“ cultural. Dar inconsistenţa departajării modernităţii de postmodernitate poate porni şi de la teoriile sistemice ale reprezentării şi comunicării, ocazie de a-l aduce în prim-plan pe autorul fetiş al lui Rareş Moldovan, sociologul german Niklas Luhmann, cu conceptele sale metateoretice de „sistem autopoietic“ şi de „re-intrare“.   Filozoful explică prin in­termediul lor dinamicile sociale, psihice, culturale ca sisteme în acelaşi timp închise şi deschise, iar comunicarea ca pe un proces în acelaşi timp intern şi extern, a cărui complexitate face imposibilă înţelegerea realităţii pe cale istorică, „epocală“ (în sensul „epocalizării“ ei, al împărţirii pe „epoci“ sau pe „episte­me“ fără rest). […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }