Iluziile şi deziluziile cronicarului literar

Către o poetică a criticii

  • Recomandă articolul
Cu ani în urmă, priveam cu destulă mefienţă cărţile „confecţionate“ din cronici literare. Într-un fel, aveam dreptate. Cred în continuare că o carte de critică pentru a spune cu adevărat ceva trebuie să aibă osatura şi potenţialitatea unei opere literare. Mă refer la organicitatea ideilor, la prezenţa unui flux interior care să unifice corpurile textuale şi să-i dea întregului o anumită capacitate de virtualizare. În afară de asta, sufăr şi de complexul sintezelor, al lucrărilor bine fundamentate, care pot schimba prin ele însele o anumită realitate a gîndirii critice şi a percepţiei literaturii. Cronica de întîmpinare versus critica literară Diferenţa dintre o culegere de articole şi o sinteză este dictată chiar de caracterul deschis al creaţiei ce presupune un continuu dute- vino al semnificaţiei în drumul ei spre închidere/ împlinire. Cronicile (de întîmpinare) sînt efervescente, imediate, „tributare“ contextului în care au fost scrise. Cu alte cuvinte, sînt autentice, puternice şi răspund realităţii momentului. În cazul sintezelor, avem de a face cu o reluare în buclă a unor idei pentru ca să devină mai limpede devenirea acestora pe verticală. Aşadar, o buclă spartă, o spirală. Cronicile nu au această capacitate. În cazul lor nu se poate vorbi despre reluare, ci de […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12887 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }