Insularităţi, periferii şi fragilităţi
- 17-12-2010
- Nr. 555
-
Anca GIURA
- REPORTAJ
- 0 Comentarii
Aţi văzut vreodată „filmul“ acela cu trenul românesc al anilor ’90, singurul care lega Vestul ţării cu Estul ei şi viceversa, şi care se numea argotic Foamea (acceleratul Iaşi-Timişoara)? În acel tren, la începutul anilor ’90, călătoream într-un compartiment cu lume pestriţă, plină de sacoşe. Eram o tînără studentă şi citeam Une saison en enfer de Arthur Rimbaud. Ca totul să devină şi mai suprarealist, în compartiment urcă un străin de cauză şi de locuri. Un olandez: Nol. Ulterior mi-am zis că o casieră a aranjat homeric ploile, ca să avem locuri alături, cumpărate de la Arad spre Cluj. Ţin minte că Nol van Dongen nu avea la vedere aparatul său foto, cînd a urcat în trenul românesc în acel decembrie 1994. El îmi zîmbea însă, cartea lui Rimbaud îi dădea speranţe că vorbesc franceza pe care şi el o stăpînea alături de engleză şi germană. M-a salutat cu o politeţe onestă şi occidentală, inutilă în România acelor ani. Am conversat un pic şi l-am întrebat ce face în România. Mi se părea suspect că circulă cu acel tren naşparliu şi la clasa a doua. Mi-a răspuns însă că: „Fotografiez periferii“. Periferică trebuie să-i fi părut chiar eu însămi, citind dintr-o […]