Invatam prin simtire
- 18-10-2007
- Nr. 394
-
Dana PÎRVAN-JENARU
- ESEU
- 0 Comentarii
Virginia Woolf Eseuri alese. Arta lecturii Traducere, prefata si note de Monica Pillat, RAO, Bucuresti, 2007, 250 p. in procesul evolutiv al literaturii europene, una dintre cele mai importante schimbari de paradigma (considerind paradigma in sensul acordat acesteia de T. Kuhn ca model de formulare si rezolvare de probleme, ce presupune determinarea unor constante universale sau fapte semnificative) s-a inregistrat la inceputul secolului al XX-lea, cind modificarea raportului dintre general si particular a determinat trecerea de la un model determinist, caracteristic cunoasterii de tip stiintific, dominanta in secolul al XIX-lea (si care presupunea reducerea drastica a elementului subiectiv in procesul cunoasterii, accentul punindu-se pe obiectivitatea faptelor), la un model non-determinist, adaptabil sistemelor instabile, asa cum este si natura umana, un model ce presupune mutarea aventurii in interiorul fiintei umane, privite in unicitatea si precaritatea ei, dincolo de orice logica si constringere exterioara. Filozofia naturii umane ca libertate, primatul subiectivitatii intelectuale, schimbarea raportului dintre scriitor si cititor (care este invitat sa participe la opera), impenetrabilul, fluxul incoerent si dinamic al vietii traite, fascinatia drumurilor subterane, disectia mentala a starilor sufletesti, incertitudinea existentiala, sexualitatea aberanta, boala ce permite accesul in straturile profunde ale existentei, personajele labirintice, dilematice sint doar o parte dintre […]