Kesslerul. Avatarele media ale unei subculturi
- 11-01-2013
- Nr. 656
-
Călin DAN
- POLEMICI
- 8 Comentarii
Erwinkesslerul nu este un intelectual, ci un simptom. Primele sale manifestări aparţin anilor ’90, cînd societatea românească era bîntuită de criza postletargică instaurată în decembrie ’89 şi cînd discursul violent-mesianic, cu accente stradale, era la modă, din Piaţa Universităţii pînă în redacţiile ziarelor şi la puţinele (pe atunci) posturi de televiziune. Probabil că Erwin nu era singurul kessler apărut în acel context mediatic tulbure, dar e de presupus că ceilalţi au fost absorbiţi de alte pieţe ale puterii, mai interesante din punct de vedere lucrativ. Kesslerul nostru a rămas, modest, în ograda confortabilă a criticii de artă, unde miza mică era compensată de cîteva avantaje convenabile patologiei sale. În primul rînd, kesslerul are nevoie de un context favorabil din start pentru a se dezvolta. Această afirmaţie, aparent plată, conţine în sine un paradox, avînd în vedere strategiile de cucerire pe care kesslerul le aplică. El e virulent, obraznic, bîţîindu-şi nervos idiosincraziile pe sub nasul cui trebuie să-l accepete. Artele vizuale din România aveau pe vremea apariţiei sale avantajul că erau un teren moale, amorf ideologic şi confuz în relaţia cu discursul critic. Deci un kessler care îşi împroşca vehement părerile avea şansa să fie acceptat, cu uimire poate, dar […]
E cam de clasa a IV-a conflictul asta dintre kessler si calin dan/mnac. Nu credeam ca cineva matur si de o anumita talie (cum e calin dan) sa-i dea replica baiatului astuia. A-i raspunde prin ziare inseamna a-i da mult prea multa importanta si chiar nu merita. E ca si cum te-ai lua in gura cu tiganii de la bloc. Cearta asta in sine miroase a tabloid si nu face decat sa mai scoata niste barfe si flatulatii de care sunt interesati fix 100 de oameni in toata tara asta. Haideti mai bine cu programe de finantare serioase si politici culturale viabile decat cu figuri inutile de karate publicistic. Nu va suparati, e 2013
excelent si binevenit articol!
Tristul personaj impaunat pina si cu un nume de imprumut, s-a laudat cu cele doua licente – in filozofie si istoria artei (!) – dupa o conferinta deplorabil-sustinuta la Stockholm. Suficienta mi-a stirnit comentariul inerent: „deci filozofii te considera critic de arta iar criticii te considera filozof”…
Evolutia ulterioara a insului mi-a facut sa-i inteleg incapacitatea stapinirii nuantelor. Iti multumuesc pentru alegerea si minuirea justa a armelor!
excelent
Excelent articol, multumim, Calin Dan!
erwin kessler merita mai demult o asemenea replica. ne-am invatat (artisti, galeristi, critici, spectatori) sa stam „mumos”, sa nu se supere kesslerul, ca acusica ne pocneste cu un articol la gazeta. de atata „mumosenie”, erwin kessler s-a supralicitat, bazat pe tacerile noastre yesmenite, prin refuzul „sa ne punem” cu kessler, ca nu ne iarta.
si daca se supara, ce? si daca devine nervos, ce? si daca nu ne iarta, ce? de cand – si cat? – sa ne intimidam la amenintarile lui kessler, un personaj depasit in critica vizuala, care sa impune prin spurcaciune si autosuficienta?
calin dan nu e un novice, cineva „scarta-scarta” pe hartie… sa mai bifam un vernisaj, sa mai inghitim un piscot.
calin dan are indreptatirea sa spuna ce crede despre erwin kessler. toate expozitiile sale nationale si internationale lucreaza spre folosul si in sprijinul cutezantei exprimata de calin dan.
calin dan este „un om revoltat”: spre binele criticii plastice! ave!
uneori, pica la tzanc cand cineva mai toarna si o galeata cu apa rece si produce astfel de texte.
pentru detalii despre calin dan, aici
http://dev.observatorcultural.ro/Profil-90.-Calin-Dan*articleID_5175-articles_details.html
http://www.teenpress.ro/rubrici/arte-si-artisti-calin-dan/
http://www.revista22.ro/22-v258-recomand258-calin-dan-o-consacrare-9684.html
http://www.modernism.ro/2012/05/25/subreal-calin-dan-iosif-kiraly-dan-mihaltianu-retrospect-mnac/
Excelent articol!
Intr-adevar, am spus-o si eu in alte ocazii, nu doar ca Erwin Kessler a devenit criticul-tabloid, dar scrie si „unplugged” adica in absenta informatiei si teoriei aduse la zi (inca mai gasim la el cuvinte prafuite ca arta „plastica”, arta „alternativa”, „neoavangarda” cu referire la instalatia contemporana, „experiment” etc.). Dar asta nu-l impiedica sa combata agresiv tot ce el nu intelege.
Combate bine si Calin Dan, ce sa spun..