La judecata literaturii: Pogromul de la Iaşi
Cătălin MIHULEAC – America de peste pogrom
- 27-03-2015
- Nr. 765
-
Daniel ȘANDRU
- Literatură
- 3 Comentarii
Situate încă sub amprenta iluziei pozitiviste a neutralităţii axiologice, abordările de factură istorică, dar şi cele din sfera ştiinţelor sociale şi politice relative la trecutul recent nu reuşesc să creioneze un context interpretativ care să surprindă detaliul. Desigur, nu acesta este, în mod necesar, rostul unor asemenea demersuri, dar asta poate indica o limită a înţelegerii care trebuie, cumva, compensată. La această situare se adaugă necesitatea respectării canoanelor metodologice, statutul epistemic pe care-l deţin împiedicînd, de cele mai multe ori, aceste ştiinţe să se manifeste discursiv în afara cercului specialiştilor. Tocmai din acest motiv, raportările literare la evenimente istorice sînt de natură ca, adresîndu-se publicului larg, să ofere o grilă de lectură în care evenimenţialul să poată fi combinat cu emoţionalul. În baza unei normale subiectivităţi auctoriale, cititorii pot să dubleze cîştigul de a descoperi existenţa unor evenimente istorice despre care, poate, nu aveau habar cu cel al „trăirii“ respectivelor evenimente. Avem de-a face, aici, cu avantajul literaturii, deloc neglijabil, din punctul meu de vedere, mai cu seamă în cazul operelor care, tratînd evenimente istorice de maximă însemnătate, se fundamentează pe o foarte serioasă documentare, pentru a îmbina între coperte rigoarea datelor şi intensitatea poveştii. Este exact cazul cărţii […]
Desi romanul lui Catalin Mihuleac se bazeaza pe o documentare istorica corecta, apar si unele inexactitati. Industriasul Nicolae Malaxa nu era evreu, cum se afirma la pag. 113. Evreu, amestecat in afacerile cu armament, era industriasul Max Auschnit. Desigur romanul nu este un tratat de istorie. Totusi confuziile trebuesc evitate.
Devine tot mai problematică gestionarea corectă și eficientă a memoriei, la nivel individual și, mai cu seamă, la nivel colectiv. Când această memorie implică și asumarea nu doar a rușinii, ci și a vinovăției pentru traume și crime, însuși conceptul de memorie devine problematic. La nivel individual, pentru autoprotecție, avem nevoie să uităm răul care ni s-a făcut, altfel trauma asimilată ar stigmatiza ireversibil orice faptă, vorbă, gând. Pentru răul pe care îl facem deliberat, fie găsim scuze, fie nu îl receptăm ca atare. În ambele cazuri, efectele devastatoare se produc, pentru noi și ceilalți. La nivel colectiv, avem diferite forme comunitare: locale, regionale, naționale, sociale etc. Fiind vorba despre condiția umană, dincolo de contexte particularizante, tema asumării Shoah ar trebui să depășească orice prejudecăți potrivnice ori inutil-problematizante. Din păcate, constatăm că, pe fondul traumelor generate de agresivitatea umană și modernitate, în general și de succesiunea de dictaturi și totalitarisme din ultimii șaptezeci și șapte de ani, în particular, comunitatea românească pare anesteziată, abulică, amnezică. Au și unii intelectuali români un rol în această situație, dar chestiunea este încă mai complexă de-atât.
Cred ca sinteti un om frumos domnule profesor Daniel Sandru.
Cred si ca scriitorul Catalin Mihuleac este un om frumos.
Cred ca sinteti generatiile care vin (si trebuiau sa vina, si le asteptam sa vina, si ne pierduseram speranta ca o sa mai vina) care vor face, in sfirsit, si cu adevarat, o Romanie frumoasa.