Livre Paris, „noul“ Salon du livre?
În 2016, Salon du livre de la Paris, cel mai amplu spaţiu de întîlnire cu marele public al celor din domeniul editorial, şi-a schimbat numele: acum se numeşte Livre Paris. Un nou program de desfăşurare a evenimentelor, o nouă denumire, o nouă directoare… toate pentru a contracara scăderea numărului de vizitatori, vizibilă de mai mulţi ani încoace (în 2000, se înregistrau 200.000 de vizitatori, faţă de 184.000 în 2015, conform revistei Livres Hebdo), şi, în general, pentru a propune o soluţie în ce priveşte stagnarea vînzărilor în domeniul editorial. Orice schimbare de nume, oricît de riscată ar fi, are o valoare simbolică – e o încercare de a marca începutul unei noi perioade, a unei schimbări deja în act, palpabile şi reale. Cu toate acestea, lumea editorială nu se caracterizează cu adevărat prin propensiunea spre inovaţie şi nu pare să afişeze o reală voinţă de a se reînnoi. Probabil că acest lucru se datorează în primul rînd cărţii înseşi – obiectul de elecţie al tîrgului de carte – sau mai degrabă tipului de conţinut pe care îl oferă cartea (scriitură, naraţiune/„récit“, istorie). Să luăm mai întîi obiectul: acest suport, acest mediu care susţine textul autorului – cartea, aşadar, fie că […]