Mag de la Magritte
GALERIE FOTO – Magritte la Muzeul „Albertina“ din Viena
- 17-02-2012
- Nr. 612
-
Peter Sragher
- Internaţional
- 1 Comentarii
Lucrurile pe care nu le putem vedea. Asta pictează René Magritte. Iubiţii nu se pot vedea, dar, ca şi cînd s-ar fi sărutat de cînd lumea, găsesc cu uşurinţă calea către buzele lor, acoperite de-o pînză albă, cu umbre întunecate, vălurită de vînt sau de sentimente (Les Amants/ Amanţii, 1928). Ochii noştri nu văd, cum ne avertizează Magritte, dar ei se simt, orbeşte. Sau iubirea este oarbă – pictorul belgian găseşte metafora materială de-a sugera acest gînd. La Magritte, ideea a jucat mereu un rol mai important decît exprimarea deschisă şi emoţională a sentimentelor, el a încercat o continuă obiectivare a lor. Mama lui încercase de mai multe ori să se sinucidă, motiv pentru care tatăl lui Magritte trebuise s-o închidă în casă. Cînd a scăpat în sfîrşit din „arestul la domiciliu“, a reuşit să-şi pună capăt zilelor. A fost găsită în rîu, cu chipul acoperit de propria ei fustă. Ultima ei imagine pentru copilul de 13 ani. Magritte îi înfăţişează uneori pe oameni în momentele lor de maximă intimitate. Să fie vorba de o răceală pe care o adoptă de fiecare dată cînd vede o scenă de dragoste, fără a putea, nici la mulţi ani de la tragicul […]
Nu numai poet roman, cum apare el prezentat in biografii, ci si un eseist de mare expresivitate si profunzime, apartinand universalitatii. O forta scriitoriceasca completa si complexa.