Mentalitatile, anglistica, noua Europa
Un triptic sui generis ii revela profesionistului literelor engleze cadrul in care, in toamna acestui an, se incheia cea de a sasea conferinta a Societatii Europene pentru Studiul Limbii engleze (European Society for the Study of English). ESSE 6, asadar, mi s-a parut ca se inscrie normal sub titlul Mentalitatile, anglistica, noua Europa. Mai intii, locul, anume Universitatea Marc Bloch din Strasbourg, de unde, cu circa trei patrimi de secol in urma, iradia celebra scoala a mentalitatilor, instalata mai apoi confortabil la Paris si producind succesive generatii de teoreticieni si analisti ai holismului cultural, de la Bloch si Febvre, la Braudel si Ariès, Le Roy Ladurie si Lefebvre, Besançon si Furet, Le Goff si Duby, Vovelle si Pomian, Lacouture si Patlagean, Minois si Laroche1. Apoi, disciplina atit de tipic modelata pe masura, tiparul si imbratisarea promise de Marc Bloch si Lucien Febvre, „parintii fondatori“, in 1929: studiul culturii ca istorie totala, cu ambitia de a recupera nuantele vietii umane, reunind viata intelectuala si spirituala, jocurile de spirit si sensibilitatea, in teritoriul institutiilor culturale. Acestora, „noua istorie“ le definea contururile, evaluindu-le functionarea si evidentiindu-le folosul, cu delicatul si cu atit mai precisul instrument numit outil mental, pus la treaba pentru a […]