MUZEELE LUMII. Claude Monet şi diversitatea muzeului

  • Recomandă articolul
Pentru cei angajaţi în examinarea impresionismului, Muzeul Marmottan Monet din Paris reprezintă o indispensabilă escală: aici se află una dintre cele mai consistente colecţii din Franţa, ce include titluri celebre – precum Impresie. Răsărit de soare – şi piese dintre cele mai interesante, între care şi parte din producţia tîrzie a lui Claude Monet. Deşi consacrat ca templu al picturii impresioniste, acest stabiliment înmănunchează, în realitate, cîteva traiectorii distincte. Temelia acestei instituţii este pur academică. Paul Marmottan (1856-1932) era un connoisseur fastidios şi istoric vag obsedat al stilului Empire. Dăruind Academiei de Arte Frumoase, prin testament, casa şi colecţia, o făcea încredinţat că astfel stimulează interesul şi gustul pentru acea particulară epocă stilistică. Imobilul de pe rue de Boilly – în alte vremuri, pavilionul de vînătoare al ducelui de Valmy, cumpărat în 1882 de tatăl personajului nostru – şi-a conservat în bună măsură aerul eclectic-imperial. Ansamblul obiectelor tezaurizate de Paul Marmottan, în schimb, a cunoscut ruina. Urmare a tranzacţiilor succesive, doar o mică parte din ceea ce se afla aici altădată a mai rămas, restrînsă acum la trei-patru încăperi ale parterului: pe hol, un amplu portret de grup (Ducesa de Feltré şi copiii), din 1810, de François-Xavier Fabre, o serie […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }