O nouă colecţie despre avangarda istorică
- 19-10-2012
- Nr. 646
-
Adina DINIŢOIU
- Focus
- 0 Comentarii
Pentru cei care studiază istoria artei, avangarda (istorică) din Europa Centrală şi de Est este un „moment“ care a marcat o sincronizare reală cu Occidentul. Apariţia mişcărilor de avangardă în aceste ţări reprezintă un simptom al modernizării. Ceva în conştiinţa colectivă a Globului se schimbă în aceşti ani. Fronda, denunţarea valorilor neautentice, a formelor care deformează şi a constrîngerilor de tot felul devin substanţa operelor de artă. Totul este dinamitat şi regîndit. Chiar şi ideea de operă. Avangarda este o formă extremă a modernismului artistic. De aceea, pentru oricine este preocupat de fenomenul avangardei, colecţia „Biblioteca avangardei“ iniţiată de Editura Tracus Arte, sub îndrumarea criticului şi exegetului avangardei Ion Pop şi volumul Manifestele avangardei ruse, antologie, prefaţă, traducere şi note de Leo Butnaru, oferă o imagine destul de amplă asupra avangardei ruse, unul dintre fenomenele care au influenţat mişcarea avangardistă internaţională într-un mod fundamental. Nu trebuie uitat că din acest mediu au ieşit artişti de anvergura lui Cazimir Malevici, Marc Chagall sau Daniil Harms, dar şi regizori inovatori ai montajului cinematografic precum Dziga Vertov. Este interesant să citeşti un text scris de Malevici cu vehemenţa caracteristică acelor ani şi acelor împrejurări, şi apoi să priveşti o pînză a […]