PANOPTICUM. Centrul: like
- 02-10-2015
- Nr. 792
-
Cristian FULAŞ
- Rubrici
- 1 Comentarii
Conceptul de Centru Radical este un punct de pornire pentru unitate şi diversitate. Termenii în sine nu sînt atît de oximoronici cum par. Din contră, dicţionarele ne spun că acest cuvînt, „radical“, indică rădăcina sau bazele unei probleme şi se referă la „a fi în centru“ (Webster`s Dictionary, second edition). În conotaţia comună, totuşi, radical chiar trimite la extremă şi se situează în contrast cu un centru moderat şi pacifist. Inferenţa contradictorie dintre radical şi centru e problematică pentru că derivă din aşteptarea greşită ca energia, noutatea, progresul şi creativitatea, atît de des asociate radicalismului, să fie poziţii extreme. Centrul e adesea văzut, în mod greşit, ca o sursă mai slabă de vitalitate, abia un compromis, uneori chiar o capitulare în faţa extremelor ameninţătoare [t.m.]. (Polster & Polster,From the Radical Center, GISC, 1999) Pornind de la aceste idei, ajungem la un set de întrebări guvernate de una singură: ce înseamnă, azi, centru(l) (lumii literare)? Sau, mai bine zis, de unde trebuie să pornim pentru a decela o entitate care să poată fi numită centru? O abordare simplă ar spune că există o comunicare cu doi termeni: scriitura şi receptarea. Iar dintre aceşti doi termeni, cred că cel de-al doilea […]
Firește că în contextul actual s-a disipat autoritatea tradițională a Centrului cu majusculă, care ținea de interiorul lumii literare. Nimic mai firesc.
Doar că sugerezi aici un lucru care deja se întâmplă – ca revistele literare să aibă un aspect mai comercial și să „promoveze” literatura cu aceleași mijloace prin care este promovată „cvasiliteratura”. Există deja la noi site-uri literare cu formulă hibridă (între blog și revistă) care au succes… Timp în care destui provinciali continuă să facă reviste literare cu aspect arhaic, unele nici măcar disponibile on-line – se întâmplă, asta e!
Dar dacă mai toată critica de întâmpinare devine marketing mai mult sau mai puțin evident (formula Cristea-Enache…), ce ne facem cu aceste cărți? Nu poți face analiză limitându-te la termeni de marketing… dar, pe de altă parte, nu există în România interes pentru un sistem universitar care să se ocupe și de literatura în sincronie, nu? Și atunci?…