Parabola Marelui Inchizitor

  • Recomandă articolul
In privinta expozitiei amintite, eu cred ca s-a mers prea departe cu reprezentarea grotesca a lui Stefan cel Mare – care avea un lejer tricou de marinar, ceea ce mi-a sugerat unele continuturi politice subliminale, anticipative, privindu-l pe viitorul ocupant al Palatului Cotroceni… –, dar caut sa inteleg ratiunea intentiei demitizante si s-o contextualizez. Mi s-a parut, in consecinta, evident faptul ca sarcasmul artistilor plastici avea in vedere mitul popular oficial tesut in jurul domnitorului, nu figura istorica in sine. Intr-o cultura care face primii ei pasi in postmodernitate, raminind totusi premoderna la nivelul segmentului ei social decizional majoritar, al oamenilor aflati intre 30 si 55 de ani, o asemenea abordare neoavangardista isi are legitimitatea sa deconstructiva plauzibila, cu conditia sa nu ramina singura perceptie culturala si politica pe care o acreditam public. O comunitate nationala puternica, stabila si nefluctuanta sub aspectul psihologiei identitare ar trebui sa asimileze asemenea deconstructii fara psihodrame colective sau individuale exacerbate, fiindca nu toate demitizarile submineaza direct si patetic fiinta nationala, asa cum inca se mai crede. Intrebarea pe care o am, in acest punct incipient al discutiei, vizeaza tocmai soliditatea constiintei identitare si istorice a celor care se inflameaza ca un domnitor legendar este […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }