PROZA. Raymond FEDERMAN, Celor pe care i-ar putea interesa:

  • Recomandă articolul
Raymond FEDERMAN Celor pe care i-ar putea interesa: Traducere de Antoaneta Ralian, Editura Univers, Colectia „Romanul Secolului XXI“, Bucuresti, 2000, 158 p., f.p. Reprezentare, parodie, (auto)ironie, metatext, metaroman, cititorul ca negociator al semnificatiilor furnizate de opera (Reader Response Criticism) – iata doar o parte din reteta prozei postmoderne. Mai precis: ludic si figuratie, derivate dintr-o serie sinonimica de genuri – (meta)fictiune, fabulatie, realism magic sau… suprafictiune, al carei fondator este chiar Raymond Federman, definita drept „tipul de fictiune care reinnoieste credinta in imaginatia omului si care nu ne impune o viziune distorsionata asupra realitatii“. Aparut in 1990, romanul lui Federman se plaseaza in cadrul literaturii de experiment. Subiectul extrem de simplu nu constituie pentru autor decit un pretext spre a jongla cu tehnicile narative. Este, daca vrem, o retorica a romanului: „Dar intrebarea care ma preseaza nu e cea a povestii in sine. Povestea? E mereu aceeasi. Intrebarea priveste tonul si forma povestirii – geometria ei“ (p. 16). Totul nu este decit joc spontan, suprapunere de planuri, amintire, flash-back, polifonie si permanenta indecidabilitate in ceea ce priveste cursul evenimentelor care graviteaza in jurul Sarei, lucratoare la o ferma aflata la liziera desertului, si al varului ei, sculptor cu identitate necunoscuta, […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }