Puterea scriitorului este şi tristeţea lui

  • Recomandă articolul
Scrisul lui Gheorghe Crăciun are două trăsături aproape evidente: un tip acut de senzitivitate/sensibilitate – transferul corporalităţii în actul creaţiei sau ceea ce el însuşi numea pactul somatografic – şi o viziune lucid-dramatică asupra existenţei. Din această asociere rezultă gravitatea profund senzuală, tristeţea senzorială care se infiltrează în întreaga sa operă. Probabil că exacerbarea sensibilităţii produce o întîlnire dureroasă cu realul, aşa că analiza raţională care urmează are rolul de a face lucrurile suportabile, de a pune ordine în jur. Poate de aceea fiecare articol şi fiecare eseu din cele publicate în Scriitorul şi puterea par să aibă o miză personală, pe care cititorul o intuieşte, ea nefiind explicită decît rareori (precum în articolele despre generaţia ’80). Eseul care dă titlul volumului este crezul unui om care, atît în comunism, cît şi în noua societate democratică, a considerat că scriitorul trebuie să rămînă neînregimentat, mereu în opoziţie, adică mereu liber („condiţia firească a scriitorului e opoziţia“). Scrisoarea prin care cerea, înainte de Revoluţie, ieşirea din Partidul Comunist, reprodusă la finalul volumului, precum şi refuzul de a intra în politică după ’90 sînt dovezi ale acestui mod de a-şi exprima nevoia de libertate. Încrezător în puterea cuvintelor, ca orice scriitor adevărat, […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12887 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }