Şcoala se confruntă cu „sfîrşitul autorităţii“

  • Recomandă articolul
Numărul pe aprilie al revistei Sciences Humaines are un dosar util şi interesant despre şcoală, „Ecole: guide de survie“/„Şcoala: ghid de supravieţuire“. După cum arată şi titlul dosarului, textele adunate şi coordonate de Martine Fournier atacă direct şi cinstit problema învăţămîntului, a profesorilor, în speţă – o problemă care se pune astăzi în termeni de supravieţuire. De la prestigiul inatacabil de altădată, învăţămîntul a ajuns astăzi în situaţia de a încerca să reziste contestaţiilor directe din clasă (autorii dosarului citează filmul premiat recent la Cannes, Entre les murs, 2008, de Laurent Cantet), de a căuta prin diverse tehnici şi trucuri să păstreze interesul elevilor, puternic atraşi de alte modele sociale şi culturale în afara şcolii. Martine Fournier insistă – în şapoul de deschidere a dosarului – pe pragmatismul de care trebuie să dea dovadă „nou-veniţii“ din învăţămînt, pe capacitatea de adaptare, aplicarea unor metode mixte, ce reflectă, în practică, o serie de principii, şi ele combinate:   „Discuţii, contestaţii, agitaţii, mici acte de impoliteţe ori mari violenţe… Diagnosticul are meritul de a fi consensual, elevii s-au schimbat, iar şcoala e în plin proces de transformare. Modelele tradiţionale de autoritate şi de transmitere a cunoştinţelor nu mai funcţionează. Cum procedează profesorii […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.