Scriitori francezi. O constiinta abrupta: Yasmina Reza

  • Recomandă articolul
O data cu globalizarea, o lume antebabeliana pare ca reinvie si, intocmai precum coalescenta picaturilor animate de metal lichid din filmul Terminator II, constructia isi reface profilul. Literatura isi pierde treptat caracterul national, investiturile epopeic-identitare. Vernacularul nu mai este decit o culoare, intre altele, de care fictiunea literara se pigmenteaza in doze controlate estetic pentru a exprima un subconstient supraincarcat sau, dimpotriva, pentru a difuza un parfum evanescent. Traditiile nu se pierd, desigur, dar se combina, alter(n)indu-se intr-un joc al permutarilor surprinzatoare. Distanta pe care cititorul trebuie s-o parcurga pentru identificarea ethosului textelor de acest fel este dubla: alteritatea temporala (fiecare text are timpul sau, diferit de cel pe care-l traieste cititorul) dublata, in interior, de cea spatiala (spatii mentale, culturale, etnice, necunoscute, in care timpul se fixeaza altfel). Ceea ce are loc este metisajul cultural: cultura occidentala sufera din plin procesul de impurificare prin asimilarea unor elemente straine ei, acelea carora le lipseste in primul rind caracterul istoric, in sensul termenului german das Geschick – destin, determinare originara, inradacinare metafizica purtatoare a demnitatii culturale. Prin aceste infuzii bastarde, humusul culturii occidentale se improspateaza, pierzind ceva din sine prin imprumuturi de alteritate. Este greu de spus daca acest proces poate […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }