Scurta istorie a tablourilor lui Klimt ce urmeaza a fi restituite
- 02-02-2006
- Nr. 306
-
Observator Cultural
- Internaţional
- 0 Comentarii
Adele Bloch-Bauer (1881-1925) a fost singura doamna din inalta societate vieneza de la 1900 care a fost portretizata de doua ori de Klimt. Tabloul Adele Bloch-Bauer I din 1907 este considerat drept icoana istoriei artei austriece si este expus in Galeria Austriaca Belvedere. Pentru Randol E. Schoenberg, avocatul Mariei Altmann, mostenitoarea de drept a tabloului, care saptamina trecuta a obtinut sentinta de retrocedare la capatul unui proces ce a durat ani de zile (vezi articolul alaturat), portretul Adelei Bloch-Bauer are o semnificatie similara Giocondei. Cel mai important reprezentant al Jugendstil-ului vienez, Gustav Klimt a lucrat mai multi ani la studii pregatitoare pentru acest portret. Deja in 1903 apare o prima mentiune a tabloului proiectat, in corespondenta Adelei Bloch-Bauer. Populatia Vienei a putut vedea expus pentru prima oara portretul abia in 1908, la un an dupa realizarea sa. Scriitorul de cafenea Peter Altenberg visa, privindu-l, la „o imagine apoteotica a celui mai delicat romantism al naturii“ si „a unui suflet gratios“. Dimpotriva, criticii constatau in fata tabloului stralucind in aur: „E mai mult tinichea decit Bloch (Mehr Blech als Bloch)“. In 1912 Klimt a realizat cel de-al doilea portret al Adelei Bloch-Bauer, reprezentata stind in picioare si purtind o palarie. Ambele […]