Sebastian şi inchiziţia posterităţii

Mic studiu de patimologie literară

  • Recomandă articolul
Într-un eseu din anii ’30 ai secolului trecut, Jose Ortega y Gasset, „gîndindu-se la această unitate de-un dinamism dramatic între două elemente – eul şi lumea –, care este viaţa“, formulează cele două întrebări esenţiale privitoare la biografia cuiva: „Prima consista în a determina care era vocaţia vitală a subiectului, ş…ţ a doua chestiune este de a estima fidelitatea omului faţă de destinul său singular, faţă de viaţa sa posibilă.“ „Aceasta – adaugă autorul Revoltei maselor şi al Spectatorului – ne permite să determinăm doza de autenticitate a vieţii sale efective.“ Acesta era fundalul, aceasta era atmosfera, aceştia erau termenii de discuţie ai acelui timp! A intrat d-na Marta Petreu, în studiul despre Mihail Sebastian, publicat anul acesta la Editura Polirom, „în cercul magic al acestei existenţe“? A vrut dînsa să o facă? Şi ar fi putut? Nu este vorba aici de întrebări futile: Autoarea declara dintru-nceput că studiul „este centrat pe publicistica politică […] şi pe psihologia tînărului scriitor“, or şi, ba chiar: mai ales!, psihologia este o artă, al cărei practician trebuie să-şi aducă iar şi iar aminte de avertismentul înţeleptului din Cos – că „viaţa e scurtă, arta lungă, ocazia trecătoare, experienţa înşelătoare, judecata grea.“ Nu ştiu […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.