Sindromul neimplicării

  • Recomandă articolul
Problema cu sindromul Genovese (numit și „Bystander effect“) e că nu poate fi explicat foarte ușor. Oamenii care asistă la o infracțiune sau la o situație de criză în spațiul public nu intervin, nu sună la poliție, nu încearcă să prindă infractorul sau să ajute victima dintr-un complex de motive: autoprotecție psihică prin negare, frică, incapacitatea de a recunoaște necesitatea intervenției (în lumea în care trăim, evaluarea realității devine din ce în ce mai relativă – să fie un jaf pe bune sau un episod la camera ascunsă?), spaima de complicații și ieșire din anonimat. În mod cert, însă, majoritatea cred – sau mimează această încredere – că altcineva va suna la 112, că altcineva va face ceva, și echilibrul dintre bine și rău va fi restabilit. Doar că nu vrem să știm cine și nici să fim de față cînd se întîmplă.   Metafora acestui sindrom funcționează pe mai multe planuri în piesa Alinei Nelega, Efectul Genovese, în regia lui Gavril Cadariu, spectacol cu care s-a deschis actuala stagiune a Teatrului Național din Tîrgu Mureș (compania de limbă română). Textul-spectacol, care pune în discuție problema colaboraționismului și a dosarelor de Securitate, funcționează ca o contragreutate în relație cu X […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.