Şocul secolului

100 de ani de cînd DADA scandaliza şi fascina lumea

  • Recomandă articolul
Marcel Duchamp, Constatin Brâncuși și Tristan Tzara în 1924 (Fotografie de Man Ray) „Dada este cabaretul lumii după cum lumea este cabaretul Dada“ Johannes Baader – în Gérard-Georges Lemaire, Cafés d’autrefois, Flammarion, Paris, 2000 La sfîrşitul toamnei lui 1915, un oarecare Samuel Rosenstock – aflat între probele examenului de bacalaureat şi tentativa latentă de a frecventa Literele – apuca pe căile Apusului, împins de o lehamite definitivă faţă de locul naşterii, tîrguşorul Moineşti de pe lîngă Bacău, unde bunicul său exploata întinse păduri. O fotografie ni-l arată pe tînăr într-un luminiş – printre ţapinari şi grămezi de buşteni lunecaţi din munte pe jgheaburi –, beneficiar, probabil, al ultimei vacanţe de licean. E însoţit de un coleg, amîndoi sub oblăduirea autoritară a bătrînului proprietar, pierdut în umbrele poienii. Colegul răspundea la numele Iovanache, preschimbat în Ion Vinea, odată cu opţiunea pentru cariera de literat şi publicist. Samuel cocheta şi el cu muzele, atent şi nu prea la formulele lirice în uz la vremea aceea, dispus să le ia în răspăr. Pentru orice eventualitate, îşi alesese pseudonimul: Samyro. Grupul era completat de un al treilea amic, sigur pe vocaţia lui în mînuirea paletei, culorilor şi pensulelor necesare oricărui pictor – cum pozează […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12887 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }