SOFTUL ROMÂN. Cargocultul
- 28-09-2012
- Nr. 643
-
Şerban FOARŢĂ
- Rubrici
- 13 Comentarii
Iată ce scriam, într-un jurnal, în urmă cu mai bine de douăzeci de ani: Un grav simptom al decăderii/subdezvoltării spirituale (fie şi dacă explicabil prin deznădejde şi mizerie) a fost (va continua să fie), la noi, penibila vocaţie a unui soi de cargocult. De-a lungul a vreo cinci decenii, „Criştii speranţelor obscure“ (cum îşi numea Apollinaire propria colecţie de fetişuri, de statuete oceaniene) i s-au substituit, treptat, aceluia care, la Dante, rimează doar cu Sine-însuşi. Nu sîntem singurii, desigur, care, pe lîngă o religie istorică şi revelată, cultivă o mitologie imemorială sau recentă (în sens nu numai barthesian); după cum practică tot soiul de superstiţii, de eresuri – fie ca insolubil zaţ al unor culte anterioare, ca, deci, religie reziduală (astfel făcîndu-se că morţii ni-s duşi la groapă – başca popa – de agramate babe docte!), fie ca erzaţ de religie: religie fără pietate, de contrabandă sau de gang, mizeră şi umilitoare. Căci, dacă o religie dreaptă pretinde o umilitate din parte-ne, ce, în principiu, nu-i nicidecum o umilinţă, o superstiţie umileşte obrazul demnităţii noastre, iar trecerea de la religii îndeaievea la eresuri e totdeauna degradantă, cum este orice involuţie. Faptul că triburi australe perseverează în (sub)cultul mesianic şi escatologic […]
…dă-mi voie să rîd.
🙂 🙂 🙂
Cum spui domnia ta? Că Șerban Foarță „nu pare a intelege ca *poezia* nu-i totuna cu *publicistica*”?! Ha, ha, ha!!! Vai, Doamne!
:))))))))))))
Auzi, eu propun să-i recomandăm ceva bibliografie, să se lămurească și domnia sa cum vine treaba asta cu publicistica… Ce zici? O „Viața Românească”?! O „România literară”?! „Steaua”? „Echinox”? „Familia”? „Tribuna”? „Dilema veche”? „Suplimentul de cultură”, „22”, ceva*?! Nu? Poate-nvață și dumnealui oarece despre „publicistică”…
Vai, Nea Mărine, Nea Mărine…
Am rîs cu lacrimi.
Vai de cine nu mai poate învăța, vai de cine nu mai are nimic de-nvățat!
* Cred că n-am înșirat nici jumătate din cele la care fie a colaborat, fie-a avut rubrici permanente.
Pe cand eram eu copil circula si varianta cingo. Domnule profesor, nu stiu ce cuvant din scrisoarea dv.a activat in mintea mea o recenta intrebare-suparare: de ce oare ciobanul din balada vrea sa fie ingropat \’in dosul stanii\’, de ce \’in dosul…\’ am inceput, dintr-o data, sa tot pun intrebarea asta. Nici macar povestea cu testamentul si cu exprimarea iubirii de viata nu ma mai pacaleste. Nu cumva raspunsul se afla undeva la inceputul cartii de istorie? ca, daca ar fi sa inteleg cuvintele dv. in felul meu, in sistemul meu de referinta, ultimele cuvinte ma duc cu gandul la finalul unei carti a lui Marquez, unde finalul mi-a aparut, intr-o zi, profetic. Deci raspunsul ar putea fi si la sfarsitul cartii.
dragule \”spleen\”: chiar *ai dreptate* – si, iar desigur, te iau la \”per tu\”, eu cred ca asa se si cade – vezi? – scriu acum pentru ca sa poti intelege pana si tu.
N-am diacritice, badie. Si nu am chef de-a scrie putin in loc de \”putzin\”, de-a scrie susa (in loc de \”shusha\”) etc. etc.
M-am mai explicat pe aici, dar vad ca fara de rost…
Cat priveste *argumentul meu* – caruia matale nu i-ai raspuns de fel – , uite: sunt si *eu* un postac saptamanal (chiar precum autorii de pe aici). Si, desigur, ei sunt mai multi, iar eu, doar unul. Le raspund *odata*, fiecaruia (in cazul in care nu paraziteaza cineva, precum matale, discutia). Daca *nu raspund*, nu ma mai \”bag\”.
Cat priveste \”tortura\” la care va supun: simplu, bre, nu citesti si gata!
Caci, (vezibine, acuma scriu cum *chiar* vrei!- scuza-ma, dar nu ma pot abtine…), daca asi merge pe linia *matale*
(mda, mi-o permit , adresarea asta, in \”contra-partida\”), ar trebui sa *nu* citesc pe bunul poet. Care nu pare a intelege ca *poezia* nu-i totuna cu *publicistica*. Si, desigur, are publicul lui (eu ma *prenumar* pe-acolo), dupa cum *il am si eu pe-al meu*: insi care *nu sar*, siderati, cum am mai citit pe unii pe-aici, cand dau, pe la *replici* de-o marunta greseala de ortografie. Insi care, se pare, *pot intelege*…
Insi care *nu citesc rapid*, in \”diagonala\”…
Si mai *e* o chestiune: anume ca ma semnez *chiar asha*
(ca mai jos). Cum ai *vrea* chiar *tu*, sa scriu chiar *eu*, bre? Cu un \”nume\” ca asta? Hai sa fim seriosi, hai sa pastram o bruma de *congruenta*…Poate ca m-ai vrea cu *citate*? De prin *limbi straine*? Care s-arate cat sunt de *cult*? Nu sunt *cult*, dom\’le: sunt *doar* un nea, ca *fiecare*, pana la urma…
No ghine, ca m-am cam saturat,
Numa\’ fain,
Nea Marin
@Daca_nu_nu
Imi pare ca m-ati citat usor inexact (faceam trimitere la “ascendenta”); in rest, pascalianeste vorbind, ati procedat intelept, judicios , sapiential , cuvincios usw cautind a nu-l sifona pe Dominum, deus nostrum .
Poate ca o fi si venit, daca nu mai vine… Si imi pare ca-i adevarat, iaca-s aproape ani doua sute de cind un domn rotofei, un adevarat deus ex machina musica ni L-a revelat: L’Argo qu’il nous faut e Largo al factotum. Ati inteles, e unul care face de toate si pentru toti , nu da, insa asta nu conteaza, pentru ca, daca-i urmariti programul si metoda, e so-te-rio-lo-gic ! : Pronto a far tutto/ la notte e il giorno/sempre d’intorno in giro sta . Lucreaza fara limitari de sex ori virsta: Tutti mi chiedono, /tutti mi vogliono,/donne, ragazzi, vecchi, fanciulle…E de o expeditivitate fulgeratoare : Pronto prontissimo son come il fulmine, e multi directional, ubicuuos: Figaro qua, Figaro là, Figaro su, Figaro giù, (ei da, acum stiti cine e) si, ca sa nu fie invrajbiri politichiste (de la tichie)/polichitiste (de la Poli Chitila): Figaro-n stinga, Figaro-n dreapta. Si , cireasa de pe gateau, in vremile astea de gregaritate insinguranta, e p e r s o n a l: Uno alla volta, per carità! Nu mai asteptati Cargoul, Largoul e la’ndemina, imbratisati-l.
Poate ca o fi si venit, daca nu mai vine… Si imi pare ca-i adevarat, iaca-s aproape ani doua sute de cind un domn rotofei, un adevarat deus ex machina musica ni L-a revelat: L’Argo qu’il nous faut e Largo al factotum. Ati inteles, e unul care face de toate si pentru toti , nu da, insa asta nu conteaza, pentru ca, daca-i urmariti programul si metoda, e so-te-rio-lo-gic ! : Pronto a far tutto/ la notte e il giorno/sempre d’intorno in giro sta . Lucreaza fara limitari de sex ori virsta: Tutti mi chiedono, /tutti mi vogliono,/donne, ragazzi, vecchi, fanciulle…E de o expeditivitate fulgeratoare : Pronto prontissimo son come il fulmine, e multi directional, ubicuuos: Figaro qua, Figaro là, Figaro su, Figaro giù, (ei da, acum stiti cine e) si, ca sa nu fie invrajbiri politichiste (de la tichie)/polichitiste (de la Poli Chitila): Figaro-n stinga, Figaro-n dreapta. Si , cireasa de pe gateau, in vremile astea de gregaritate insinguranta, e p e r s o n a l: Uno alla volta, per carità! Nu mai asteptati Cargoul, Largoul e la’ndemina, imbratisati-l.
Foarte interesant ce spui. Dar n-ai raspuns la intrebare: `În ce nou Argo, în ce (b)arcă, în ce cargou sperăm acum?`
Un prim raspuns avem:
`P.S. Răspunsul află-se departe, la finele cărţii (de istorie).`
Domnia ta ne ingadui sa-l desprindem din comentarii sau te gandesti la unul explicit?
Eu ma tot gandesc: oare de ce nu-i slobod sa aiba fiecare natie cargoul propriu? Sau nu-i slobod? Poate ca unii, ca noi, l-ar vinde si-ar cumpara pomaduieli?
http://www.cotidianul.ro/mihai-razvan-ungueanu-si-gabrigel-liiceanu-195535/
Nu-mi place ca le stalceste numele, cum nu-mi place nici dialogul imaginat, nu-mi place nici invitatia la un exercitiu de regie. Dar, daca e adevarat ce scrie in rest (ma refer la listele de cumparaturi), atunci, mai spun o data ce-am tot spus: examen psihiatric (nu psihologic!) pentru toti cari au, intr-un fel sau altul, de lucru cu puterea!!!
Iata, ar fi o idee: un cargou cu specialisti in probleme de mintiuca, sa-i caute la cap pe toti, si pe cei de la noi, si pe cei de pe-aiure, ca nebuni sunt peste tot…
@) Mihnea Moroianu
Multumesc, domnule Moroianu. Am notat.
@) Daniel StPaul
A, nu te duce atat de departe cu interpretarea (adica pana la oarece `descendent helenic` implicat in raporturile mele cu deitatea). Nu e cazul. Dar ai dreptate cand spui ca am ales DEUS in mod deliberat – una, sa nu para ca iau numele Domnului in desert; doua, un zeu, acolo, sa ne aiba-n grija, care va fi sa fie ori de care ne-om arata noi vrednici…
P.S. Scuze pentru lipsa diacriticelor, dar, in urma unei reinstalari, inca nu le gasesc. Nadajduiesc sa se rezolve cat de curand.
Ca şi-n cazul avioanelor F16, nu e vorba de costul real – căci nu se poate compara jaful Măreţei cu biznisul american de-acum, decît pentru a vedea că nu se compară. Dar atunci a fost ocupaţie postbelică, totală, a durat 20 de ani, şi-a lăsat în urmă durabile sentimente antiruseşti. Pe dedesubt, o scrînteală binefăcătoare – \”vin americanii\”. Ca o formă cît de cît sănătoasă, pe care irealul trebuie s-o ia ca să poată ajuta la îndurarea unui real dement.
Au venit americanii şi – după o scurtă euforie – s-a văzut că \”nimic nu s-a schimbat\”. Acolo, în adîncul speranţei că a trecut vremea realului dement, c-aveam a trăi şi noi \”ca oamenii\”. De parcă asta pogora de undeva – ca ploaia, care nu de priceperea noastră depinde ci de o mizericordie divină şi universală. Ori, cum se spunea pe-atunci, Dumnezeu nu-şi mai întorcea faţa de la români – cum amar de timp pînă atunci.
Dar nu toţi românii au fost atît de tîmpiţi încît să aştepte ploaia de aur, cu braţele încrucişate. O parte a lor – \”clasa politică\” de azi – a luat hăţurile şi-a făcut ce ştia mai bine: şi-a tăiat o felie groasă din amărîta pâine a românului. Ştia ea reţeta după care devine cozonac amara pâine. Iar dacă a văzut că \”ţine\”, a luat-o cu totul, lansînd democraţia originală: Cine poate, oase roade, cine nu – nici carne moale.
Pututul ăsta ne-a omorît cu zile – venea din aceeaşi isteaţă \”descurcare\” din anii grei, dar la o scară incredibilă. Pe fondul unei înlemniri generale, a dispărut ca-n iluzonism economia unei ţări întregi – aşa păgubos cum funcţiona dar ţinea în viaţă o naţie întreagă.
Totul, sub pretextul creării unui stat modern, al reformei şi restructurării, al nesfîrşitei tranziţii şi-al integrării europene şi euroatlantice. De aceea se tot învîrtesc formele astea, cînd la Stînga, cînd la Dreapta – e un joc profitabil pentru cine ajunge la butoane.
Ce-a făcut acela Apus? A-nchis ochii şi-a pus botu\’? No way! A manageriat tot procesul, a implementat formele moderne ale economiei de piaţă – fără economie, fără piaţă, doar un iarmaroc mişunînd de jmekeri care-i jumuleau pe fraieri.
\”Şi te-ai dus, dulce minune/ Şi-a murit speranţa (sic!) noastră\”. Mioriticul s-a văzut din nou cu mîna goală şi cu cerul pustiit. Atunci, a conchis: Nu s-a schimbat nimic – cine-mparte, parte-şi face.
Fapt pentru care e batjocorit sezonier, cu apelative din cele mai gingaşe – nostalgic comunist, stupid people, tot de-astea.
Parcă văd iritate figuri, strîngînd batjocoritor din buze: Şi ce-aţi fi vrut? Să va facem \”noi\” ordine? \”Noi\” v-am adus libertatea după care aţi tînjit juma\’ de secol. Dacă nu v-aţi priceput s-o-ntoarceţi în folosul vostru, nu-i vina noastră – e doar a voastră. Că am profitat şi \”noi\”, că v-am săltat tot ce avea cît de cît valoare – era oportunitate de afaceri, mititeilor – asta-i esenţa capitalismului: razi tot, pînă la blană. Voi ziceţi bogdaproste că v-am scos de la umbră, la soare. V-aţi prăjit? Păi, dacă sînteţi fraieri! Uite alţii cum s-au scos – cehii şi slovacii, ungurii şi polacii. Dacă voi aţi rămas balcanici, era normal să ajungeţi să trăiţi ca-n CSI. Poate că era mai bine să vă lăsăm acolo dar \”noi\” aveam alte socoteli.
În socotelile astea, intră şi salvarea aparenţelor – la alegerile libere, bunăoară. Din surse participante direct la acte electorale dar şi din proprii observaţii, am aflat că nu există alegeri corecte, la români. Din \”Duminica Orbului\” şi pînă-n vremea noastră, se fură-n draci la urne. Pe mine, m-a impresionat subtilitatea furtului cu ştampila: activistul zelos îşi imprima \”votat\” în podul palmei. Dacă vedea că \”ăilalţi\” aveau prea multe voturi, începea a le trece prin podul palmei – şi se-anulau. Iar noi nu mai conteneam a ne mira: Mă, da\’ chiar aşa tîmpiţi îs românii ăştia, nu înţeleg că se pune o singură dată ştampila?
După cum bine ştie, de-acum, toată lumea – mulţumită cablogramelor vărsate pe net – românaşii noştri stăteau şi stau la coadă, la Ambasada USA, pentru a-şi goli sacul. Ca nişte crăpceni venind singuri la storsul lapţilor – un soi de tratament la SPA. Şi-ncă n-au apărut vorbele grele despre reţelele intelligence, răspîndite ca telefonia mobilă, fără de care nici nu ne mai putem imagina viaţa. Bine, acolo nu-i monopol american, \”participă\” toată lumea bună, ca la Bursă.
Cum-necum, \”totul se ştie\”: cine, cît şi cînd a furat ori are de gînd să. Partenerii noştri strategici doar arbitrează jocul – unul halucinant, dacă stai să te gîndeşti că se poate arbitra şi un joc în care se-ncalcă orice regulă. Nu aduce a teatru de gladiatori? Parc-ar cam aduce…
e pentru omniprezentul nea Mărin. Păi, domnule, nu ai deloc, simţul ridicolului, ca dovadă penibilul sârguincios al comentariilor domniei tale. Te cam manevrează un nivel soft în cultura proprie. Nemaivorbind de tortura inadmisibilă prin care trece limba prin tastatura dumitale. O fi alambicat, dl. Foarţă, însă dvs. sunteţi într-un copleşitor handicap al exprimării.
Excelent articol!
Dintre sute de catarge/ Care lasă malurile/ Cîte oare le vor sparge/ Vînturile, valurile…
Iată cum arăra America, în 2008:
\”America s-a-ntors în satul global\”
Citiţi satisfacţia globalizată pentru alegerea lui Obama, ca expresia sentimentului de uşurare, al satului global: S-a terminat şi Războiul rece. \”Eroul american\” îşi poate scrie memoriile – şi-atît.
Citiţi uşurarea ca pe-un reproş adresat Americii, căreia satul global i-a recunoscut primatul, şi care a luat acceptarea hegemoniei sale drept resemnare, iar hegemonia însăşi a luat-o drept oportunitate pokeristică: the Winner takes all.
Vedeţi în reproş amărăciunea satului global de a se fi încrezut în “wilsonianism” – pretext pentru ca America să se preteze la jenant imperialism democratic. Jenant, fiindcă nici ultima coadă de cîine din satul global nu poate crede că-şi va căpăta covrigul doar adoptînd modelul democratic american.
Un model democratic sui generis, din 2000 – încoace, cînd însăşi America a abdicat de la clasicul său model democratic numai şi numai pentru a ajunge preşedinte W, singurul om din satul global care, pus în faţa grozăviei din 9/11, a acceptat că ţara sa nu se poate apăra de o mînă de fanatici. Că sistemul naţional de apărare e varză, că legendarele sale Servicii sînt nişte pisici cu clopoţei. Acelaşi preşedinte a avut pretenţia extinderii Scutului spaţial, peste toată Lumea liberă. Tebuie să fii de-o stupiditate rară ca, atunci cînd fugi cu Air Force One, de o mînă de terorişti, să mai ai pretenţia că poţi apăra lumea de Rusia, China şi de Axa Răului – dintr-odată.
W nu a venit din neant – ca Hitler, bunăoară (alt brav faimos) – ci pe valul stîrnit de Bush sr – în Irak, şi îngroşat de Clinton – în Yugoslavia. Succesiunea evenimentelor – din 1989, încoace – arată că America are nevoie de războaie, că Pax Americana este calea spre libertate – vrei, nu vrei.
Satul global se întreabă: Aşa stînd lucrurile, ce mai reproşăm Rusiei? De ce ocuparea Georgiei – fie şi parţială – este altceva decît ocuparea statului Panama? De ce şantajul rusesc cu gaze şi petrol este josnic, iar ocuparea fără temei a Irakului este înălţătoare? Nu tot de oil este vorba, pînă la urmă? Sînt petroliştii ruşi mai lacomi decît cei americani? În cifre absolute, în nici un caz.
Speranţa satului global este că, de-acum înainte, nu va mai fi nevoie de umilă ipocrizie pentru a face faţă insolenţei neghioabe tip W. Că se va reveni la relaţiile civilizate dinaintea căderii Cortinei de fier, odată ce “ulii” care au făcut-o posibilă s-au lăsat la vatră.
Alegerea lui McCain ar fi-nsemnat că veteranii s-au reactivat, că nu s-a terminat coşmarul. Poporul American – în simplitatea sa voioasă – a făcut un minunat dar satului global: a votat restabilirea ordinii, civilităţii, curtoaziei şi – mai ales – a inteligenţei, în relaţiile interumane, interstate, interplanetare – cînd o fi nevoie.
ne cam „lovim” p-acilea, dragule poete. Chiar asha cum ne scritz’, atatd-alambicat, noi (cetitorii care-s mai proshti decat voi, autorii), ni cam dam sama.
S-ar sintetiza pantr-o zicala „liberala”: „pan noi inshine”.
Dar-ar Domnu’ sa v-auza lumea mesaju asta cam alambicat…
Numa’ fain,
Nea Marin