SOFTUL ROMÂN. Nocturnă; Viiaţa lumii

  • Recomandă articolul
Nocturnă   La miezul nopţii cvasitropicale ce răbufneşte pe tăcute (făcînd să se evapore subit, cu un cuvînt al lui Baudelaire, „le riche métal de notre volonté”) în strîmta încăpere-n care scriu (sau, mai curînd, elucubrez, – în accepţiune genuină), dorita noastră zi de mîine nu năluceşte, deocamdată, decît în gînd: în, deci, temeiul imemorialei experienţe, al certitudinii că noaptea-i, dintotdeauna şi mereu, urmată de o nouă zi. Aceasta, bineînţeles, pînă la Ziua de Apoi şi/sau, pe plan individual, pînă în ceasul morţii noastre, – cînd toţi cocoşii, amuţi-vor în beneficiul altei trîmbiţi. Să venim, însă, la subiect: Luther spunînd (într-oTischrede?) că, fie şi ştiind că mîine-i sfîrşitul lumii, „dies illa“, el, azi, tot ar sădi un pom; Spinoza (Benedict sau Baruch), care consideră tristeţea ca pe un soi de involuţie: o regresiune, o scădere, o cădere din bucuria beatitudinară ce, după el, este „virtutea însăşi“ (ipsa virtus); Hegel, atunci cînd hotărăşte că perla lacrimilor noastre e nu doar exteriorizarea, ci, mai ales, înstrăinarea (de sine) a durerii proprii; Un, în fine, admirabil text sanscrit (citat de, pe cît cred, Malraux), spunînd că, după bătălie, fluturii vin să se aşeze pe hoiturile, deopotrivă, ale oştenilor învinşi, ca şi pe (care-i […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.