Strania istoriografie a comunismului românesc?
- 24-02-2017
- Nr. 861
-
Emanuel COPILAŞ
- ISTORIA IDEILOR
- 5 Comentarii
Prodigioasa activitate științifică a profesorului Lucian Boia s-a îmbogățit recent cu un volum despre istoria comunismului românesc. Un volum interesant, care demontează tardiv unele „mituri“ ale perioadei, așa cum le numește domnia sa, dar care ajunge, în schimb, să recicleze alte mituri, alte inconsistențe istoriografice și ideologice și chiar să producă unele noi, cum ar fi, de exemplu, mitul excepționalismului comunismului românesc sau, mai pe larg, mitul excepționalismului românesc în sine. Lucian Boia discută deseori despre o Românie „altfel“, „neserioasă“ sau „blestemată“ de istorie (De ce este România altfel?, Editura Humanitas, București, 2012), respectiv, despre un comunism românesc „straniu“, continuat ulterior de un postcomunism pe măsură. Desigur, autorul conștientizează valențele neștiințifice, oarecum mistic-defetiste, care ar putea fi imputate demersului său: „Firește, toate țările și toate popoarele sînt altfel, cu alte cuvinte, fiecare dintre ele prezintă, pe lîngă ceea ce se înscrie în fondul comun al umanității, și o serie întreagă de trăsături specifice, de natură să le individualizeze. Părerea pe care am susținut-o – și nu mi-am modificat-o între timp – este aceea ca România înfățișează, în multe privințe, trăsături deosebitoare încă și mai accentuate, în raport cu Europa în ansamblu sau chiar cu națiunile aflate în imediata ei vecinătate“. […]
E meritoriu faptul ca mai sunt oameni care discuta despre ,, comunismul romanesc.” Marea lor majoritate insa se in formeaza din surse scrise. Cei care ar mai putea sa spuna ce a insemnat comunismul in Romania au plecat dintre noi. E foarte adevarat ca au fost si unii care au beneficiat de pe urma comunismului, Si acestia, in marea lor majoritate au plecat dintre noi. Cei care au mai ramas si care s-au infiltrat in ,, noi;le structuri” beneficiaza si astazi de pe urma acestora si poarta cu ei inca tarele vechiului sistem.
În sfârșit a început demitizarea lui Boia.
Aș dori pentru cititori mai rafinați ai acestei reviste să luați notă de cum un autor poate arunca zeci de epitete spre obiectul ce se dorește a fi descris (în cazul de față regimul represiv al comuniștilor români/sovietici etc. fără a nimeri unul singur potrivit. Să-i dăm cuvântul dl-ui Copilaș: „În timp ce politica oficială a comunismului a constat în justiție socială, chiar și așa autoritară, agresivă și grobiană cum a fost și chiar dacă a degenerat ulterior într-un regim polițienesc, corupt, paranoic, rapace și, în cele din urmă, ridicol.
Sarabanda eufemismelor. Închipuiți-vă că în înșiruirea asta fără noimă se referă la crimele regimului comunist (de ordinul sutelor de mii în România) nu cu descrieri firești, că de aia avem o limbă așa bogată și variată, precum „atroce”, „sângeroase”, „criminale” „o distrugere sistematică a diferitor categorii sociale”, ci apelează la epitete precum „grobian…. ridicol…. corupt… rapace…autoritar”
Copilașe, că tot te plângi de improprietatea termenilor la Boia (deși nu înțelegi prea bine conceptul de genocid)… păi ce faci tu aici ce e? Hai să te învăț ceva ce nu te-a învățat Filosofia. A „nuanța discursul”, cum îți place ție să faci, nu înseamnă a diminua atrocitatea și cruzimea unor crime cumplite, (iată cuvinte mai potrivite pentru a descrie reprsiunea), a îndulci retrospectiv lucrurile pentru că ai simpatii marxiste. E rușinos pentru un universitar să scrie astfel.
Dar faptul ca Marx impreuna cu Engels au falsificat date statistice despre capital si societate
ca sa aiba argumente mai puternice pentru teoriile lui Marx nu se zice nimic ? Exista surse
istorice care dovedesc aceste falsuri …
Falsa si afirmatia din articol:” Comunismul românesc, și nu numai, a constat în faptul că majoritatea populației a considerat că poate cîștiga ceva de pe urma regimului, fapt care, pînă la un punct, s-a și întîmplat.” Ceea ce se poate afirma este faptul ca aproape toti romanii nu au avut curajul (nebunia, in conditiile dictaturii pcr-iste !) de a protesta si de a se ridica impotriva oranduirii comuniste oprimante considerand, probabil, ca riscul de a fi omorat sau inchis pe perioade mari nu este comparabil cu sansa practic inexistenta de a modifica ceva ! Nu cred ca au reprezentat mai mult de 20% cei care au castigat ceva de pe urma comunismului; ceilalti 80% au fost omorati, inchisi in inchisori ani multi, au trait in mizerie fizica si/sau morala si au fost practic obligati sa laude ceea ce ii distrugea ca oameni …
Multumesc pentru repetatele citari. Sunt fericit ca am avut cui preda stafeta.