Strategii de lectura

  • Recomandă articolul
Anul acesta, Premiul Criticii a fost acordat pentru „stralucita exegeza a universului ionescian“. Ce inseamna „exegeza“? „Interpretare, comentare, explicare istorica si filologica a unui text literar, religios, juridic“, spune DEX-ul. Altfel spus, luind apoi aminte la reprosurile care i s-au adus lui Radu Afrim si dramatizarii lui dupa De ce fierbe copilul in mamaliga (in esenta, ca nu respecta „universul“ romanesc al Aglajei Veteranyi, un fel de crima de lez-autor), sintem in plina conceptie a spectacolului ca „exegeza“ scenica a unui text literar si a regiei ca strategie de lectura (despre care vorbea Miruna Runcan prin 1996). Ancorarea critica in aceasta definitie limitata a regiei explica, in mare masura, blocajul comentatorilor de teatru in fata unor spectacole care nu se supun ei – montarile lui Andryi Zholdak sau Pilafuri si parfum de magar, spectacolul lui Purcarete. Nu e, totusi, cazul lui Afrim, ale carui anterioare abordari scenice personale – Alge sau Trei surori – au fost bine primite si intens explicitate (acelasi Afrim, trebuie amintit, a mai avut parte de reactii de protest – fata de dramatizarea romanului lui Raymond Jean, La Lectrice), fiindca el este, fundamental, un cititor de exceptie, iar aplicarea la spectacolele lui a modelului regiei-strategie de […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }