T-SHIRT. Răsucirea Nimfei. Tehnici ale spiritualului în arta secolului 21

  • Recomandă articolul
Explorînd, la un moment dat, posibilitatea de a trasforma biografia intelectuală a lui Aby Warburg într-o paradigmă a traumelor prezentului, rămăsesem blocat în contemplarea temei sale predilecte – Nimfa, a cărei recurenţă îmi dădea senzaţia stînjenitoare de a citi ceea ce părea obscur prin ceea ce părea prea evident. Că Warburg era preocupat pînă la obsesie de figura dansantă a nimfei înfășurate în văluri agitate este evident; că această preocupare mergea dincolo de repertorierea unui motiv iconografic pare evident, de asemenea. Care ar fi fost elementul de generalitate conceptuală a acestui motiv rămînea opac. Pînă în momentul unei fericite coincidenţe, ce m-a făcut să descopăr într-o bibliotecă prietenăAmicus Plato sau … despărţirea de Noica, o reeditare a eseului publicat de Alexandru Paleologu în Ipoteze de lucru (1981). Venit din tinereţile mele și necitit la timpul său, textul mi-a readus în faţă nu doar imaginea acelor ani complicaţi ai culturii ocolitoare, ce îmbrăca adevărul în complexe protocoluri alegorizante, ci și o poveste veche, a cărei amintire o oprimasem. Paleologu scrie acolo că Noica înţelege adevărata conduită filozofică exclusiv ca periagôgé, ca miș – care de torsiune pentru a „întoarce spatele realului“. Or, periagôgé holés tés psychés (răsucirea întregii fiinţe umane) este […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }