TEATRU. Hai sa ne prostim impreuna!
Arca lui Noe
- 01-02-2007
- Nr. 357
-
Iulia POPOVICI
- Arte
- 0 Comentarii
Actorii de film nu sint, in mod obligatoriu, si actori (buni) de teatru (desi ar putea parea ca ordinea profesionalizarii e inversa). Iar explicatia nu vine din considerente legate de diferenta intre tipul de joc si modul de constructie narativa a filmului versus teatru, si nici macar din calitatea memoriei si cantitatea de text ce trebuie memorat. Diferenta sta, pur si simplu, in ceea ce as numi capacitatea unui actor de a se prosti pe scena. Sa detaliez: in timp ce povestilor exemplare li se prohoduia, incet-incet, sfirsitul, iar Teoria Critica le daduse chiar la tiparit ferparele, cinematograful, in secolul lui de existenta, devenea din ce in ce mai mult, in componenta-i hollywoodian-comerciala, dar nu exclusiv, o arta a marilor naratiuni; in timp ce pe Charlemagne intelectualii francezi de stinga il dadeau jos de pe cal, cinematograful se pregatea sa-i scrie omagiul pe pelicula, iar citeva decenii mai tirziu, cind Ahile si calciiul lui, Patrocle, fusesera de mult deconstruiti antimitizant de catre alti intelectuali, care, insa, nu-si mai permiteau sa se numeasca de stinga, cineiubitorii dadeau navala sa vada ultimul hit despre Troia. Altfel spus, in cea mai vizibila componenta a sa, filmul zilelor noastre (ca si cel al zilelor […]