TEATRU. O lume într-o fotografie

Prozatorul Lucian Dan Teodorovici debutează ca regizor

  • Recomandă articolul
Avantajul, atunci cînd începi să faci regie la o vîrstă așezată și cu o identitate profesională afirmată, venind dintr-o altă lume alta decît cea a teatrului, e că presiunea „succesului“ și a modelelor scenice recunoscute devine mai puțin relevantă decît mizele artistice personale. Sună oarecum complicat, dar explică de ce debutul în direcția de scenă al prozatorului Lucian Dan Teodorovici – Prăpădul de Attila Bartis, la Teatrul Național din Iași – e atît de atipic „începuturilor“ prin discreția regizorală.   Teatrul românesc nu e unul prietenos cu „primii pași“ – deși nimeni nu s-a ocupat cu „sociologia“ debuturilor, dificultatea proaspeților absolvenți de a-și găsi un loc pe piața montărilor, teama de risc a teatrului public și precaritatea scenei independente (dar și anumite înclinații ale școlilor de regie) duc la faptul că majoritatea spectacolelor cu care intră în profesie tinerii regizori  presupun fie o prezență accentuată a acestuia în montare (un fel de tentație de a face teatru de autor înainte de a fi autor), fie o apropiere marcată de estetici în trend.   Prăpădul e, cum s-ar spu­ne, un spectacol de text. Oltița Cîntec îi descoperă o filieră neoclasică (un neoclasicism „cu tușe metaforice“), mai direct, e o montare realistă […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }