TEATRU. Părerile despre viaţă şi istorie ale intelectualului român

  • Recomandă articolul
„Adevăru’? Să aud io adevăru’ că îl mănînc. Nimeni nu spune adevăru’, nimeni“ (Din Piaţa Universităţii, volum coordonat de Irina Nicolau, Nemira, 1997)   Apărută în discursul teatral românesc odată cu dramAcum, tema realităţii (care, e adevărat, bate ficţiunea) a devenit, în ultima vreme, o icoană de alungat demonii strîmbatului din nas faţă de abandonul oricăror altor criterii critico-artistice. Obiectul delicat, atît de generos în sensuri ce se cer recodate într-un alt limbaj, numit realitate, s-a transformat într-o mantră ideologică, rod al unei sete de trăiri adevărate care ajunge să confunde teatrul cu televizorul, exploatînd nevoia naturală de recunoaştere şi identificare cu subiectul.  Cînd realitatea se apleacă asupra unor momente sensibile ale istoriei recente, de regulă, de mare vizibilitate, cum sînt Revoluţia ori mineriadele, ea devine încă şi mai alunecoasă, pretenţioasă, suavă şi… manipulabilă. Twilight: Bucureşti „Dacă-mi daţi o oră din timpul dvs, vă invit să vă vedeţi pus în scenă.“ La începutul anilor ’80, cu această frază îşi aborda Anna Deavere Smith viitorii intervievaţi, pe care, ulterior, îi juca apelînd la propriile lor cuvinte, manieră de la vorbi şi gesturi. În anii ’90, actriţa americancă (de teatru şi film) a devenit extrem de cunoscută pentru două dintre „episoadele“ seriei […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }