Triumful zilelor noastre: nici formă, nici fond!

  • Recomandă articolul
Noi apariţii editoriale în peisajul artistic francez merită să fie semnalate, datorită curajului, originalităţii şi remarcabilei lor convergenţe de analiză, confirmate de actualitatea expoziţională. Eseul venerabilului filozof Nicolas Gri­maldi rezumă, prin titlul cărţii sale Efer­vescenţa vidului (Grasset, 2012), constatarea unei situaţii paradoxale: asistăm, în prezent, la extenuarea şi, concomitent, la inflaţia artei. Specificul operei de artă din toate timpurile, observă el, este noutatea ei permanentă, fiecare nouă privire declanşînd o nouă contemplare admirativă, ce nu provine nici din aparenţa şi nici din materialitatea ei. Ea provine din jocul ce consistă în reînnoirea perpetuă a interpretării diferite a sensului ei. Arta se prezintă ca un model a ceea ce mai noi toţi aşteptăm de la viaţă, eliberată de oboseală şi de uzură…   Nicolas Grimaldi constată că arta contemporană a repudiat orice fel de intenţionalitate şi şi-a interzis ea însăşi orice semnificaţie. Ba chiar revendică insignifianţa, lucru ce n-a împiedicat ca o anumită castă să o adopte cu entuziasm. Chiar atunci cînd e şocantă, ea nu deranjează pe nimeni. Nehrănind în nici un fel imaginaţia, ea poate fi privită fără să fie văzută. Un nou joc îl înlocuieşte pe cel care a funcţionat timp de milenii: societatea contemporană se preface că […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.